nieuws

Apart planbureau nodig voor verbreding A6/A9

bouwbreed

Aannemers pleiten voor een apart planbureau om de afsluiting van rijstroken voor de wegverbreding van de A6/A9 te reguleren. Dat blijkt uit het verslag van de marktconsultatie van Rijkswaterstaat dat maandag openbaar wordt.


Tussen 2010 en 2017 wil Rijkswaterstaat de A1, A6, A9 en A10 tussen Schiphol, Amsterdam en Almere verbreden. De opdrachtgever is van plan de opdracht van 3,4 miljard euro in vijf stukken te knippen, waarvan drie dbfm-contracten. De markt kan daar goed mee uit de voeten en voorziet geen capaciteitsproblemen tijdens de uitvoering. Bedrijven wijzen daarbij op de mogelijkheid om het A1-project te combineren met de A6 of A9 om één corridor te realiseren.
Om de enorme hoeveelheid werkzaamheden in goede banen te leiden, zou een apart planbureau kunnen helpen bij het coördineren van het afsluiten van rijstroken. Volgens de markt werkt ProRail al op deze manier bij de planning van spoorafsluitingen. Een verkeersonderneming zoals in de regio Rotterdam zou de afstemming met de omgeving kunnen begeleiden.
Alleen bij de engineering dreigt een knelpunt. Daarom pleiten veel bouwers voor alliantieachtige samenwerking en snelle trechtering tijdens de aanbestedingsprocedure. Rijkswaterstaat zou de dialoogfase met twee combinaties moeten doorlopen, in plaats van de gebruikelijke drie. Of de opdrachtgever de suggesties overneemt, moet komende week blijken als de top daarover beslist.

Vertraging

Marktpartijen waarschuwen de opdrachtgever verkeersmanagement, installaties en betonwerk bij elkaar te houden. Loskoppelen van de verschillende opdrachten heeft bij de A73 tot grote problemen en vertraging geleid. Ook zien bouwers niets in loskoppelen van financiering en onderhoud van de dbfm-contracten. Dat zou ten koste gaan van het levenscyclusdenken en leiden tot ander – minder duurzaam – materiaalgebruik.
Het valt de markt op dat er weinig aandacht is voor duurzaam bouwen en dat prikkels voor innovatie helemaal ontbreken.
De markt staat huiverig tegenover het idee om de vergoeding van Rijkswaterstaat afhankelijk te maken van de doorstroming. De meeste deelnemers van de markconsultatie hebben geen bezwaar tegen een beschikbaarheidsvergoeding en zijn groot voorstander van eenmalige grote betaling bij oplevering.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels