nieuws

Streep door duurste dokmodel voor Amsterdamse Zuidas

bouwbreed

In september moet duidelijk worden welke optie de voorkeur geniet van Rijk en gemeente.

Behalve over diverse dokmodellen wordt ook nagedacht over een bovengronds
dijklichaam met het overkappen van de autosnelwegen aan weerszijden van
onoverdekte spoorlijnen. De afgelopen woensdag door de commissie-Oosterwijk
voorgestelde overkapping van de snelwegen en de bouw van woningen en kantoren
boven de spoorlijnen, is volgens Van Poelgeest (GroenLinks) slechts één van de
varianten. Dat voorstel moet nog worden beoordeeld op zijn stedenbouwkundige
haalbaarheid. Ook moet de vraag worden beantwoord of dan voldoende opbrengsten
mogelijk zijn. Juist de bespreking van een dergelijke overkapping was voor
Zuidas-directeur Jan Stoutenbeek aanleiding zijn functie neer teleggen. Van
Poelgeest zegt de opstelling van Stoutenbeek te respecteren. “Ik snap wel dat
Stoutenbeek zichzelf niet ziet als de juiste persoon om die vervolgstudies te
doen. Amsterdam had een nadrukkelijke voorkeur voor het dok.” Nadenken over
andere oplossingen is voor hem geen teken van gebrek aan ambitie. “Ik vind niet
dat er nu sprake is van een te laag ambitieniveau. Het oorspronkelijke dok is
financieel niet haalbaar. Daarover kunnen we helder zijn. Dus moeten we over
alternatieven nadenken. Al die varianten hebben voor- en nadelen. Dat vraagt
extra tijd. Maar een dergelijke exercitie is onder de gegeven omstandigheden
onvermijdelijk.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels