nieuws

ProRail wil via allianties risico delen met de markt

bouwbreed

Spoorbeheerder ProRail wil een aanzienlijk deel van aanpak van de lijn Schiphol-Lelystad uitvoeren in alliantie met bouwondernemingen. Op die manier wil het bedrijf de risico’s in de complexe projecten delen met de markt.

Het SAAL-project bestaat uit aanpassingen van het spoor op de lijn
Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad. Projectleider Jaap Balkenende verwacht dat
het gebruik van de route de komende tien jaar fors zal stijgen. Het aantal
reizigers (40.000 per dag) overtreft nu al de capaciteit van het vervoer op de
lijn. “In 2012 wordt de Hanzelijn in gebruik genomen, waardoor de Flevolijn, ook
voor goederen, een doorgaande route wordt. Daarnaast spelen twee andere
ontwikkelingen een grote rol. Allereerst zal de gemeente Almere de komende jaren
met 60.000 woningen groeien. En de ontwikkeling van de Zuidas zorgt voor een
toename aan werkgelegenheid in Amsterdam.”

Verdubbeling

Over een paar jaar moet het aantal treinen in beide richtingen verdubbelen
naar twaalf treinen per uur in beide richtingen om de verwachte 80.000 reizigers
te bedienen. Daarvoor moet een groot deel van het traject verdubbelen naar vier
sporen. ProRail gaat het werk al op korte termijn aanbesteden. “We hebben ervoor
gekozen om de traditionele aanpak, om pas aan te besteden nadat het definitieve
tracébesluit is genomen, niet toe te passen. Om tijd te besparen gaan we al
jaren eerder, bij de presentatie van het ontwerp-tracébesluit (OTB), projecten
aanbesteden. Op die manier denken we zo’n drie jaar tijd te winnen.” Het OTB
wordt 28 augustus van dit jaar al vastgesteld. Met name de uitbreiding en bouw
van kunstwerken in de Zuidtak in Amsterdam liggen op het kritieke pad. Het gaat
daarbij om de aanpassing van verschillende viaducten in de Riekerpolder en de
bouw van een nieuwe, beweegbare brug over de Schinkel en een vaste brug over de
Amstel. Op de Flevolijn gaat het vooral om een nieuw station in Almere Poort en
de uitbreiding naar vier sporen op bepaalde trajecten in de stad. Het werk wordt
opgesplitst in een aantal deelopdrachten. De bovenbouw voor het Zuidtak-deel en
de Flevolijn (vooral aanpassingen in Almere) wordt in een
enginee­ring+construct-contract gegoten. De onderbouw wordt in vier delen
uitgesplitst: Onderbouw West en Oost op de Zuidtak, en Onderbouw
Muziekwijk-centrum en Almere Buiten-Oostvaarders. Voor de eerste twee projecten
zoekt ProRail alliantiepartners.

Partners

Balkenende: “Juist op de zuidtak gaat het om gecompliceerde en risicovolle
projecten. Door het werk samen met partners uit te voeren willen we die risico’s
delen. We gaan er nu nog van uit dat de twee onderbouw-projecten op de Flevolijn
als design en construct worden aanbesteedt, maar we houden ook daar de
mogelijkheid open om allianties aan te gaan. De Flevolijn ligt drie maanden
later in de planning. We wachten daarom af wat onze ervaringen zijn met de
allianties op de Zuidtak.” Voor de spoormaatregelen op korte termijn (tot 2011)
heeft ProRail 530 miljoen euro uitgetrokken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels