nieuws

Plaat beschermt wegdek tegen losgekoppelde trailers

bouwbreed

Een stevige, ingefreesde plaat moet een wegdek plaatselijk beschermen tegen punt- en lijnbelastingen door geparkeerde en in colonne rijdende trailers.

De wielen van zware vrachtwagens en trailers kunnen een lijnbelasting uitoefenen op de toplaag van een wegdek. Hierdoor kan uiteindelijk geulvorming optreden in het asfaltbeton, met name als een bepaald traject zeer frequent wordt bereden. Bijvoorbeeld bij de los- en laadpunten van een distributiecentrum. Ook losgekoppelde trailers kunnen door de puntbelasting van hun wielen en uitgeklapte staanders indeukingen en zelfs kuilen veroorzaken in het asfaltbeton. Met name op plaatsen waar geregeld losgekoppelde trailers worden geparkeerd.
Deze beschadigingen zijn wellicht te voorkomen door het plaatselijk aanbrengen van een plaatvormig ‘drukdistributie-element’ naar het ontwerp van Kneepkens, Dassen, Schaefer en Tichem, dat de druk van een punt- of lijnbelasting gelijkmatig moet verdelen over het onderliggende wegdek. Bij een lijnbelasting betekent dit het gebruik van een of meer langgerekte platen. Bij een puntbelasting kan de uitvoering veel compacter. Wat betreft de dikte van de plaat moet worden gedacht aan ongeveer een centimeter, afhankelijk van de maximale belasting en de aanwezigheid van eventuele verstevigingsribben.
Om zo min mogelijk hinder te veroorzaken zal de metalen of kunststoffen plaat na wat freeswerk moeten worden verzonken in de toplaag van het wegdek. Als de plaat is voorzien van de aanbevolen verstevigingsribben, moeten ook daarvoor sleuven worden gefreesd. Die ribben zouden in diverse patronen kunnen worden aangebracht maar moeten zich bij voorkeur niet uitstrekken tot in de basis- of tussenlaag.
De octrooitekst noemt voor de verankering verscheidene varianten, die eventueel met elkaar kunnen worden gecombineerd. De plaat kan bijvoorbeeld een speciale, verruwde onderzijde krijgen en met hechtmiddel worden vastgezet. Of met datzelfde profiel in een nog niet uitgeharde toplaag worden geperst. Het profiel zou voor een goede aangrijping eventueel ook wel alleen op de verstevigingsribben kunnen worden aangebracht. Tot slot zouden voor de verankering simpelweg verzonken keilbouten kunnen worden gebruikt.
Octrooihouder Janssen de Jong Infra heeft nog geen definitieve keuze gemaakt wat betreft het materiaal van de plaat en de manier van bevestiging. H.Schaefer, hoofd CE en Onderzoek: “We hebben het idee en de filosofie er achter ontwikkeld, maar we zijn nog bezig met de testfase. De tests zijn tot nu toe alleen uitgevoerd met een model op schaal en we hebben dus ook nog geen platen ingefreesd op een van onze eigen terreinen. Ik denk dat we aan het eind van dit jaar alles zullen hebben afgerond. Het neemt allemaal nogal wat tijd omdat we gelijktijdig met een aantal nieuwe projecten bezig zijn.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels