nieuws

Dubbele tunnel van 7,4 miljard onder de Hudson in New York

bouwbreed

Dubbele tunnel van 7,4 miljard onder de Hudson in New York

Dankzij een nieuwe dubbele tunnel onder de Hudson en een nieuw station onder Manhattan zal het aantal forenzentreinen tussen New Jersey en New York vanaf 2017 kunnen verdubbelen.

De huidige treintunnels, twee stalen buizen die zijn gelegd in 1910, hebben
reeds lang hun topcapaciteit bereikt. Momenteel kunnen maximaal 23 treinen per
uur door de oude tunnels Manhattan binnenrijden. Met de nieuwe tunnel zal dit
omhoog gaan naar 48 treinen per uur. Voor de nieuwe Trans-Hudson Express Tunnel
zullen twee tunnelbuizen naast elkaar worden geboord met elk een lengte van 7
kilometer. De tunnel loopt zowel onder New Jersey, onder de Hudson en onder
Manhattan. Aan weerszijden van de rivier zal in de harde gesteenten worden
geboord met hard-rock TBM’s met elk een diameter van 8 meter. De lastigste klus
wordt het boren van het 2200 meter lange segment in het slib onder de rivier met
een EPB (earth pressure balance machine). De tunnel komt circa 34 meter onder
het wateroppervlak te liggen. Waar de slappe grond overgaat in het harde
gesteente zal men de grond voor het boren moeten bevriezen met vloeibare
stikstof. In totaal zal 1,3 miljoen kubieke meter aan hard gesteente en 250.000
kubieke meter aan aarde en slib uit de tunnel worden gehaald. Een deel daarvan
zal aan de kant van New Jersey worden gebruikt voor het maken van een verhoogd
rangeerterrein van 35 hectare en het neerleggen van een talud. De
forenzentreinen uit New Jersey arriveren nu op Manhattan’s Penn Station waar
reizigers overstappen op andere treinen en de metro. De treinen die door de
nieuwe tunnels gaan zullen arriveren op een nieuw station met zes perrons dat op
een diepte van 50 meter naast Penn Station komt. Het nieuwe station bestaat uit
twee niveau’s en men kan er overstappen op twaalf verschillende metrolijnen. Om
over te stappen op het nationale netwerk van Amtrak-treinen zullen de forenzen
vanaf het nieuwe station door een tunnel naar Penn Station moeten lopen.

Contracten

Het project is opgesplitst in 25 afzonderlijke contracten die gespecificeerd
staan op de website van het project www.thetunnelproject.com. Het inschrijven op
de drie design 0x26 build contracten voor de tunnels is nog open. De totale
kosten van de tunnel, de aanvoerlijnen en het nieuwe station onder Manhattan
worden geschat op 7,4 miljard euro. Omdat het boren onder Manhattan door de vele
metrobuizen en watertunnels lastig is zal het niemand verbazen dat de ware
kosten wel 1 a 2 miljard euro meer zijn. Men begint deze maand met de eerste
werkzaamheden dankzij een bedrag van 1,2 miljard euro uit het economische
stimuleringspakket van Obama. De tunnel onder de Hudson is een van drie grote
boorprojecten die in New York worden uitgevoerd. Onder de East River wordt
momenteel een nieuwe tunnel aangelegd waardoor treinen vanaf Long Island
Manhattan kunnen bereiken. Onder second avenue wordt een tunnel geboord voor een
nieuwe metrolijn. De grote projecten zijn noodzakelijk omdat de bevolking van de
New York/New Jersey tussen nu en 2030 zal groeien van 20 tot 25 miljoen
inwoners.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels