nieuws

Apart infrafonds voor pps-projecten

bouwbreed

Rijkswaterstaat richt een apart infrafonds op voor pps-projecten, waarin ook pensioenfondsen mogen participeren. Het ministerie van Financiën geeft zijn weerstand daartegen op.

De kredietcrisis heeft het laatste zetje gegeven om de aanvankelijke
tegenstand van het ministerie van Financiën te doorbreken. Nog geen jaar na het
verschijnen van het rapport van de commissie-Ruding is het infrafonds voor
pps-projecten een feit. Door het gebrek aan vertrouwen blijkt het ondoenlijk om
van alle meedingende marktpartijen volledige financiering te eisen. Dat gebeurde
nog wel bij de procedure voor de Tweede Coentunnel en N31. Bij de financiering
van de A15 Maasvlakte-Vaanplein en de drie dbfm-contracten in de A6/A9 hoeft
alleen degene die het contract krijgt de volledige financiering rond te maken.
De overige inschrijvers kunnen volstaan met een aanzet. Alleen al voor de
financiering van deze projecten is een bedrag van ruim 5 miljard euro nodig:
ruim 2 miljard voor de A15 en drie keer 1 miljard euro voor de A6/A9. Bovendien
wil Rijkswaterstaat in de nabije toekomst veel vaker dbfm-contracten toepassen.
Onder meer de zeesluis IJmuiden, N33 en Wilhelminakanaal worden dit jaar aan een
toets onderworpen.

Pensioenfondsen

Minister Bos toonde zich bij de presentatie van de plannen van de
commissie-Ruding nog uiterst kritisch ten opzichte van pensioenfondsen die hun
miljarden willen investeren in infrastructuur. De bewindsman zette vooral
vraagtekens bij de voorwaarden die de geldschieters zouden stellen.
Rijkswaterstaat stuitte op die bezwaren tijdens de onderhandelingen over het
fonds. Bovendien blijkt het ministerie van Financiën niet gewend te werken met
lange doorlooptijden als 22 of 24 jaar. Rijkswaterstaat heeft bij de
marktconsultatie voor de A6/A9, voor aanstaande woensdag, de pensioenfondsen
uitdrukkelijk uitgenodigd.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels