nieuws

7000 Volt weert asielzoekers

bouwbreed

7000 Volt weert asielzoekers

Een dubbel hekwerk met hoogspanning erop moet ladingdieven en asielzoekers in de toekomst uit de buurt houden van vrachtwagens bij Calais. Monteurs van Egro Service leggen momenteel de laatste hand aan een intensief beveiligd parkeerterrein van All4Trucks nabij de Kanaaltunnel.

Achter het 2 meter hoge Heras-hekwerk dat de beveiligingsspecialist uit
Alblasserdam de afgelopen maanden plaatste, rijst een tweede 2,5 meter hoog hek
met lange kabels op: een ‘power fence’. “Daarop komt 7000 volt te staan”, zegt
elektromonteur Angelo Barra, terwijl hij een staalkabel door een isolator trekt
en met een schakelkast verbindt. Verderop staan koepelcamera’s die de omgeving
360 graden rondom in de gaten houden. Enorme lichtmasten zorgen ervoor dat het
75.000 vierkante meter grote parkeerterrein bij nacht baadt in licht. Het moet
ervoor zorgen dat groepjes vooral Afghaanse en Koerdische asielzoekers, die in
de directe omgeving rondzwerven, zich onder de trucks verstoppen. Hangend onder
een vrachtwagen hopen ze op de tunneltrein naar Groot-Brittannië te komen, waar
werk is en asielaanvragen relatief vaak worden gehonoreerd. “Elke dag komen ze
hier wel een keer voorbijhollen, met de politie er achteraan”, weet
collega-monteur Dave Boom. “Als er ergens een onbewaakte vrachtauto staat, zie
je ze er achter elkaar onder verdwijnen.”

Beveiligd

De zwaar beveiligde vrachtautoparkeerplaats in het plaatsje Marck is de
eerste van twintig Europese truckstops die de Nederlands-Franse
investeerdersgroep All4Trucks wil bouwen. De faciliteit op de kruising van de
snelwegen A16 en A26 heeft behalve 310 parkeerplaatsen zo’n beetje alles wat een
trucker nodig heeft: high speed pompen, een restaurant, een bar, een winkel, een
geldautomaat, douche- en wasruimtes en een communicatieruimte met internet en
telefoon. Het terrein van All4Trucks heeft permanente surveillance door middel
van bewakers en videocamera’s en staat in permanent contact met de politie.
Toegang is alleen mogelijk via zwaarbeveiligde sluizen. Nabij de Kanaaltunnel
zijn asielzoekers het grootste probleem, maar elders moeten de speciale
truckstops in de eerste plaats een einde maken aan diefstallen en overvallen.
Volgens schattingen stelen dieven jaarlijks voor 8,2 miljard euro aan
vrachtwagens en hun lading in de Europese Unie. De realisatie van de truckstop
bij Marck liep vertraging op doordat bij de aanleg in de bodem resten opdoken
van een historisch fort. Archeologen groeven die op en onderwierpen ze aan een
nader onderzoek voordat de bouw kon verdergaan. Barra kan er de ironie wel van
inzien. ‘Niets nieuws onder de zon. Honderden jaren geleden bouwden ze hier ook
al vestingen om mensen tegen te houden.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels