nieuws

Tijdelijke voegbrug ontlast voeg en verkeer

bouwbreed

Tijdelijke voegbrug ontlast voeg en verkeer

Tijdens het uithardingsproces mag een vers in een wegdek aangebrachte dilatatievoeg niet worden bereden. Een tijdelijke, slechts een paar centimeter hoge ‘voegbrug’ kan de hinder voor het verkeer minimaliseren.

Om het uitzetten en krimpen van het constructiemateriaal op te vangen, wordt
een brug of viaduct gewoonlijk uit meerdere delen opgebouwd, met uitsparingen
tussen deze delen. In het op de constructie aangebrachte wegdek wordt ter
plaatse van de uitsparingen een voegconstructie aangebracht. Zo’n dilatatievoeg
slijt eerder dan de betonnen basisconstructie en soms ook eerder dan de rest van
het wegdek. Er komt dus een moment dat de voeg zal moeten worden verwijderd en
vervangen, bijvoorbeeld door een bitumineuze voeg. Die is nogal vorstgevoelig en
dus niet zo duurzaam, maar heeft als voordeel dat hij binnen 12 uur na het
aanbrengen alweer door het verkeer mag worden belast. Een duurzamere oplossing
bestaat uit een profiel van staal en rubber met cement. Het aanbrengen en
uitharden van zo’n duurzame voeg kan in totaal wel 48 uur beslaan, wat een
aanzienlijke hinder betekent voor het verkeer over de brug of het viaduct. Om
dit soort uithardingsproblemen op te lossen, bedacht C. Klap, hoofd infra
development bij Ballast Nedam, een afdekplaat die tijdelijk kan worden
aangebracht over een verwijderde of zojuist aangebrachte voeg. De plaat is bij
de uiteinden minder dik uitgevoerd dan in het midden, en zorgt ervoor dat het
verkeer tijdens het uitharden van de voeg kan blijven doorrijden zonder vaart te
hoeven minderen. De stalen plaat heeft aan de onderzijde een uitsparing
overdwars, die ter hoogte van de uithardende voeg komt. Daardoor ondervindt de
voeg geen belasting van het over de plaat rijdende verkeer. Om problemen met
bijvoorbeeld motorrijders te voorkomen moeten meerdere platen naast elkaar over
alle rijstroken van een rijbaan worden gelegd.

Doorzetten

De tijdelijke voegbrug, zoals Ballast Nedam de vinding noemt, is tot nu toe
nog niet gebruikt maar wel uitgebreid getest. Uitvinder Klap: “Het is eigenlijk
een kwestie van even doorzetten. Tot nu toe worden voor het beschermen van een
voeg stelconplaten gebruikt met asfalt tegen de rand. Maar die methode beperkt
de snelheid van het verkeer, en dat levert een boete op. Over de tijdelijke
voegbrug kun je zonder probleem 140 kilometer per uur rijden, dat hebben we
getest op een circuit in Lelystad. Ik weet nog niet wanneer we de platen in de
praktijk gaan toepassen. Iemand zal de beslissing moeten nemen dat we bij een
toekomstig project mijn vinding gaan gebruiken.” Voor de eventuele verankering
van de platen is volgens Klap nog geen definitieve keuze gemaakt. Het octrooi
omschrijft drie methoden. Zo zou de onderzijde van elke plaat kunnen worden
voorzien van een nok die past in een in het wegdek aangebrachte uitsparing. Bij
de tweede methode zou elke plaat een of meer verdiepte doorboringen kunnen
krijgen, en met verzonken bouten kunnen worden vastgezet. Bij de derde methode
krijgen de platen in hun zijkant een of meer uitsparingen, waardoor ze met
aparte koppelstukken onderling kunnen worden verbonden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels