nieuws

Samenwerking in bouw stap voor stap ontwikkelen

bouwbreed

De brancheorganisaties benadrukken al jaren dat samenwerking binnen de bouw- en installatiebranche voor verbetering vatbaar is. De crisis maakt de urgentie groter. Waarom stellen veel bedrijven zich dan toch nog terughoudend op, vraagt Wouter Jansen zich af. En geeft meteen een gouden tip.

Om samen te werken is het niet gelijk nodig om te fuseren of een alliantie c.q. een joint venture te vormen. Het is juist verstandiger om samenwerking stap voor stap te ontwikkelen (zie kader).
Samen (marktgericht) ondernemen blijkt inderdaad de voordelen te geven waar klanten en gebruikers om vragen. Klantgericht en integraal werken zijn inderdaad de basisprincipes voor duurzaam bouwen en leidt tot zinvolle innovaties waar iedereen wat aan heeft. Je moet het blijkbaar wel willen, kunnen en durven. Succes dwing je af!
Er zijn blijkbaar redenen om vooral niet samen te werken. De belangrijkste is wellicht dat de topleiding blijft hangen in de gedachte, dat samenwerking tot minder zelfstandigheid en meer afhankelijkheid leidt. Maar wat is slimmer; ‘alleen tegen de wind in plassen of samen met de wind in de rug gaan staan?’ Een andere veelgehoorde reden is, dat de klanten en gebruikers zelf niet weten wat ze willen. Als het al waar zou zijn, is dit een fantastisch goede reden om met klanten om de tafel te gaan zitten. Een inhoudelijk advies wordt zeer gewaardeerd, mits deskundig en gemeend. Wat soms ook te beluisteren valt is, dat het (jeugdige) personeel niet wil. Wie echter geen vertrouwen heeft in de jeugd vergooit zijn eigen toekomst.
Een juist argument is, dat voor samenwerking onderling vertrouwen voorwaarde is. En daar ontbreekt het in de bouw inderdaad te vaak aan. Op zich een juiste constatering, maar je kunt er niets mee. Onderling vertrouwen moet je ook stap voor stap opbouwen en … het begint met het vertrouwen in jezelf.
Komt toch de vraag naar voren, wat je als topleiding nu eigenlijk wilt en durft. Stilzitten en afwachten (als sitting ducks) is een gevaarlijke en mogelijk kostbare optie. Ondernemers willen en doen dat niet. Dus toch maar samen de kansen in de veranderende markt pakken.

Partners

Nu het de tijd ervoor is, ga eens praten met uw ‘partners’ over de strategische ontwikkelingen in uw branche. Nodig hierbij een onafhankelijke derde uit, want dat praat gemakkelijker en communiceert beter.
Geef training en opleiding een hogere prioriteit, zodat bovenstaande punten betere aandacht krijgen. De voordelen, zoals lagere faalkosten, hogere kwaliteit en een hogere affectiviteit staan dagelijks in deze krant. Neem de tijd, voordat het te laat is.

Samen succes afdwingen

Samen werkenSamenwerkenSamen ondernemen

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels