nieuws

Première van stadskraan Grove GCK-3045

bouwbreed

Première van stadskraan Grove GCK-3045

Nieuwste wapenfeit van Grove is de GCK-3045, een stadskraan (City Crane) die in nauwe samenwerking met Kobelco is ontwikkeld en tijdens Intermat z’n première meemaakte. Het gaat om een Europees ogende machine met een typisch Japanse hoofdmast en jib. De drieassige 45 tons kraan is slechts 2,55 m breed en 9 m lang en dat maakt hem ideaal voor binnenstedelijk gebruik, met name ook omdat hij alle benodigde ballast zelf bij zich draagt.

Met de Grove GCK-3045 is er nu een 45 tons stadskraan op de markt die keurig
past tussen de 40 tons Terex Demag AC-40-CITY en de 55 tons Liebherr
LTC-1055-3.1. Zoals gebruikelijk in Grove-nomenclatuur is de 3045 een drieassige
45 tonner. Die 45 ton kan overigens alleen over de achter- of voorzijde met
behulp van een speciale uitrusting gehesen worden op 2,5 m radius. Rondom op 3 m
is 35 ton hijsbaar. Het maximale lastmoment ligt op 128 tonmeter.

De 7,9 m lange basissectie heeft vijf telescoopdelen, waarmee maximaal 34 m
haalbaar is, eventueel verlengbaar met een ‘Twist Jib’. Dat is een jib die aan
de zijkant van de mast opgeborgen wordt en tijdens de montage onder de mast
gemanoeuvreerd wordt door hem deels om zijn lengteas te draaien. Het grote
voordeel hiervan is, dat de jib tijdens deze montage niet buiten de 2,55 m brede
kraan behoeft te komen. De 6,3 m lange jib kan uitgeschoven worden tot 10,2 m,
goed voor maximaal 46,5 m tiphoogte. Als optie kan er ook gekozen worden voor
een 1,2 m lange ‘runner’, goed voor 15 ton.

Compacte bouw
Tijdens het transport over de openbare weg is de GCK-3045 slechts 9,07
m lang en 3,09 m hoog. Bovendien kan de kraan compleet op weg, dus met alle
ballast. Typisch Japans zijn de maar liefst vijf verschillende stempelbases,
welke ook ‘gemixt’ gebruikt kunnen worden. De breedtes zijn 6,47; 6,1; 5,1; 3,6
of 2,17 m, terwijl de lengte altijd 6,94 m bedraagt. Met deze optie en de
uiterst compacte afmetingen is de 3045 een echte stadskraan, met alleen een
cabine op de bovenbouw en een mast die in transporttoestand naar beneden wijst
(boom down) tot -9 graden, zodat de bestuurder er overheen kan kijken.

Dankzij een 330 kW (448 pk) sterke 6 cylinder Hino-diesel kan de GCK een
rijsnelheid van maximaal 80 km/h behalen. Op de weg is 6×4 besturing van
toepassing, terwijl tijdens het opstellen naar 6×6 geswitcht kan worden.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels