nieuws

Opgestroopte kabels hinderen tunnel niet

bouwbreed

De glijkabels raakten even verstrikt, maar niettemin was de tunnel die BAM in het Engelse Tipton onder het spoor doorperste ruim op tijd op zijn plek.

Het paasweekeinde was blijkbaar tunnelpersweekeinde. Want naast aannemer Hegeman (zie pagina 13) greep ook BAM-dochter Nuttall de paasdagen aan om een tunnel onder het spoor door te schuiven. BAM deed dat in het Engelse plaatsje Tipton bij Birmingham.
De betonnen tunnel van 58 meter lengte en 19 meter breedte moest over een bed van ingevette staalkabels naar zijn plek glijden. Aan het begin van de schuifoperatie raakten die kabels verstrengeld. Door de spanning tijdelijk van de kabels te halen en her en der wat aan de kabels te trekken, kwamen ze volgens projectmanager Steve Beech weer netjes naast elkaar te liggen. Daarna lukte het om de betonnen bak met een gemiddelde snelheid van 1,7 meter per uur naar zijn plek te duwen.
Ten opzichte van de ideale lijn kwam hij 35 millimeter te veel naar rechts en 60 millimeter te veel naar beneden uit. Dat is een afwijking die volgens Beech ruimschoots binnen de toleranties valt en gemakkelijk kon worden opgevangen. Hij wijt de afwijking niet aan het gebruik van alleen rechtsdraaiende staalkabels. Normaal gesproken worden bij het box-jacksysteem afwisselend links- en rechtstraaiende kabels uitgelegd, om te voorkomen dat de tunnel scheeftrekt. BAM had ervoor gekozen alleen goedkopere rechtsdraaiende kabels te gebruiken en de tunnelbak met betonnen geleidingsbalken in de goede richting te houden. Dat hij niettemin licht scheef trok, komt volgens Beech aan het verschil in grondweerstand links en rechts van het tracé. BAM Nuttall kon het spoor 2,5 uur eerder dan gepland weer vrijgeven. De projectmanager stapte zelf gistermorgen op de eerste stopttrein en constateerde dat er geen oncomfortabele hobbels waren ontstaan in het tracé.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels