nieuws

Minister bereid magneetzweefbaan door IJmeer nader te onderzoeken

bouwbreed

De kans dat er rond het jaar 2020 een magneetzweefbaan in het IJmeer komt, wordt steeds groter.

Uit een tussenrapportage van de verkeersminister Eurlings over de zogeheten
OV Saal studie blijkt dat Rijk en regio een magneetzweefbaan (mzb) dwars door
het IJmeer nader onderzoeken. De lijn zou moeten lopen vanaf Almere, via het
IJmeer tot Schiphol Noordwest met een tracé langs de A9 (Gaasperdammerweg). De
zweefbaan kan eventueel worden verlengd tot Lelystad Airport. Vooralsnog wordt
echter uitgegaan van een eindpunt van de mzb in Almere-Oost, omdat doortrekken
alleen interessant is als de luchthaven fors groeit. Een mzb-station op IJburg
is vooralsnog ook niet aan de orde, omdat dit ‘technisch lastig zou zijn’.
Bovendien zou een stop daar tijdverlies geven. Hoe dan ook vereist een
magneetzweefbaan een volledig onafhankelijke techniek met een vrijliggend tracé.
Naast het zweefbaanalternatief met een brug of tunnel in het IJmeer worden nog
vier plannen onderzocht. Drie daarvan gaan ook door het water; regiorail via de
bestaande spoorlijn en de Hollandse Brug, regiorail via het IJmeer, metro via
het IJmeer met een tracé langs Diemerak en regiorail via IJmeer aan de oostzijde
van Amsterdam-Zuid gecombineerd met het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar
Schiphol-Noordwest. Voor 2010 moet duidelijk zijn of er een
openbaarvervoerverbinding door het IJmeer komt. Wethouder Adri Duivesteijn van
Almere liet eerder al weten geen 60.000 woningen te gaan bouwen zonder
IJmeerlijn.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels