nieuws

Jakarta geholpen met Emmer zeeftrommel

bouwbreed

Het is zeker niet het eerste buitenlandse project en ook niet het grootste, maar de bijdrage van het bedrijf aan een baggerproject in Jakarta is tot nu wel de meest aansprekende.

Dat vindt Derk Jan Weeke (41), mededirecteur van Machinefabriek Emmen. “Meestal leveren we afvalscheidingsinstallaties, puur technisch dus. Nu help je mensen en dat maakt het bijzonder.” Het drie jaar oude Drentse metaalbewerkingsbedrijf, waar zeventig mensen werken, levert een zeeftrommel aan het project in de Indonesische hoofdstad Jakarta. Zeg maar een grote centrifuge, waarin baggerslib wordt gescheiden. De zeeftrommel scheidt het slib van plastic en andere ongerechtigheden. “Volgens de opdrachtgever is onze trommel de enige die deze klus aankan wat betreft grootte en sterkte”, aldus Weeke.
Een team Emmenaren is onderweg naar de Indonesische hoofdstad. Baggeraars zijn daar bij wijze van proef al maanden bezig een aantal dichtgeslibde kanalen schoon te maken en nu is het tijd voor verwerking van het slib. Jakarta is voor haar afwatering namelijk grotendeels afhankelijk van deze kanalen, maar die kunnen door de vervuiling het water niet meer bergen. De overstromingen die hierdoor ontstaan hebben de afgelopen jaren tientallen mensenlevens gekost.

Hergebruik

Baggeren alleen heeft weinig zin als er niets gebeurt met het vervuilde slib. Dat is waar de Drenten om de hoek komen kijken. Hun machine scheidt het afval van het slib, dat via een transportband de 40.000 kilo zware trommel binnen komt. Het afval wordt afgevoerd terwijl het slib uiteindelijk hergebruikt kan worden. Het is de eerste keer dat de Emmer fabriek haar zeeftrommel bij baggerwerk inzet. De machine is speciaal voor het baggerwerk aangepast. Zo is er bijvoorbeeld watertechniek toegepast om het slib te kunnen spoelen.
In Emmen hopen ze een nieuwe markt ontdekt te hebben. Eén zeeftrommel is bij lange na niet voldoende om alle kanalen weer schoon te krijgen. “Het is een miljoenenproject, waarbij de Wereldbank een grote rol speelt. Wij hopen daar ook in de toekomst een bijdrage aan te kunnen leveren,” aldus de directeur.
De opdrachten voor machinefabriek Emmen komen uit heel Europa en zelfs uit Canada en nemen alleen maar toe. Het bedrijf profiteert namelijk volop van de steeds strenger wordende Europese milieuregels. Het begon met de glasbak en sinds kort wordt ook opgeroepen het plastic apart te scheiden. In Emmen zijn ze hier niet blij mee. “Dit is een probleem dat je juist niet bij de bron moet aanpakken. Verspreiden en legen van al die containers doet het beoogde milieuvoordeel namelijk weer teniet en al die reclame en organisatie kost geld. Dat kan beter in het optimaliseren van goede verwerkingsinstallaties gestoken worden.”
Plastic scheiden kan volgens Weeke veel voordeliger en zeker milieuvriendelijker in één van zijn installaties. Zelfs de apart ingezamelde kunststoffen moeten voor verwerking gescheiden worden. Organische stoffen en bijvoorbeeld tetrapakken moeten eruit. Het scheidingsresultaat van niet vooraf gescheiden huisvuil is beter en effectiever dan apart ingezamelde stromen. In de installaties van de machinefabriek wordt het afval van elkaar gescheiden via de modernste technieken. Met röntgen en infraroodtechniek scheid je de lichtere materialen zoals papier en kunststofsoorten. Niet alleen van elkaar, maar ook op soort. Staal scheid je met magneetbanden, en aluminium en koper met wervelstroommagneten “Wij scheiden het op kleur, grootte, noem maar op. Het is nergens voor nodig om dat thuis te doen in weer zo’n aparte container.”

Bekrompenheid

Hoofdschuddend denkt de ondernemer terug aan een vakantie in Oostenrijk waar je echt voor elk soort afval een container hebt. Daar rijden vuilniswagens met allerlei soorten afvalbakken rond. ”Dat noem ik nu de plank misslaan. De bekrompenheid in Nederland is dat er gemeenten individueel bepalen wel of niet gescheiden te gaan inzamelen, dit terwijl landen als Oostenrijk en Duitsland hier al weer langzamerhand op terug komen.”

Orderboek goed gevuld

Naast milieutechniek houdt het bedrijf zich bezig met machinebouw, infratechniek (bruggen, sluizen en stuwen), onderhoud en reparatie en engineering. Infratechniek is twee jaar geleden weer opgestart. De vorige eigenaar had deze poot afgestoten.
Vooral in Noord-Nederland zegt het bedrijf een van de belangrijkste spelers te zijn. Onlangs werd voor 20 procent jaaromzet in de boeken bijgeschreven voor een brug in de gemeente Groningen. Ondanks de recessie is het orderboek in maart al voor 70 procent gevuld. Het gaat dus duidelijk goed met het bedrijf dat vorig jaar een omzet draaide van 10 miljoen euro. Dit jaar verwacht het bedrijf 10 procent groei en gaat het ook fors uitbreiden. Het 4000 vierkante meter grote pand krijgt er 1000 vierkante meter bij. De nieuwbouw gaat grotendeels als productieruimte gebruikt worden, waarbij ook in het machinepark wordt geïnvesteerd. De uitbreiding is volgens Weeke prima werkbaar met het huidige personeelsbestand.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels