nieuws

Druk op Eurlings over spoorlijn bij A27 groeit

bouwbreed

De regeringspartijen PvdA en ChristenUnie vinden dat minister Eurlings (verkeer) in de verbredingsplannen van de A27 tussen Breda en Utrecht rekening moet houden met een toekomstige spoorlijn.

Aanleiding is het onderzoek van BAM en Goudappel Coffeng dat dinsdag werd
gepubliceerd. Uit dat onderzoek blijkt dat rekening houden met een toekomstige
spoorlijn goedkoper is dan tot voor kort werd aangenomen: geen voorinvestering
van 1 miljard euro, maar van 400 tot 650 miljoen euro. De voorgestelde
bouwmethode, die uitgaat van een spoorlijn in de middenberm, zou zelfs sneller
zijn en minder overlast opleveren.

Op basis van de nieuwe informatie dienden de Kamerleden Samson (PvdA) en
Cramer (ChristenUnie) gisteren vragen in bij de minister. Ze willen weten of hij
in de beoordeling van de spoorverbinding wil uitgaan van een geïntegreerde
spoorlijn in plaats van een ‘greenfield’-oplossing. Eurlings zou de
projectdirectie voor de verbreding van de A27 bovendien met spoordeskundigen
moeten uitbreiden, “zodat een brede multimodale Elverding-aanpak ook in de
organisatiestructuur wordt gefaciliteerd en vertraging met de A27 kan worden
voorkomen”.

Het is de bedoeling dat het ontwerp-tracébesluit nog voor de zomer wordt
gepresenteerd. Wanneer precies wil een woordvoerder van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat niet kwijt. Of de minister “nu ook B zegt”, zoals Samson
en Cramer wensen, valt te bezien.

Een spoorlijn tussen Breda en Utrecht ziet Eurlings niet zitten, uitgaande
van 54.000 tot 90.000 reizigers in 2020. De ChristenUnie vraagt zich al langer
af of dat argument wel hout snijdt. Het aantal reizigers van de Hanzelijn en de
hsl-zuid zou volgens de partij niet hoger zijn.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels