nieuws

Vermoeide brug weer in A6 sterk door verlijmde staalplaat

bouwbreed

Vermoeide brug weer in A6 sterk door verlijmde staalplaat

In de vliegtuigbouw doen ze het al decennia, in de scheepvaart ook en nu in de wegenbouw: constructief verlijmen met vacuüminjectie. De Scharsterrijnbrug in de A6 is op deze manier versterkt met een 6 millimeter dikke staalplaat.

Morgen wordt het eerste deel van de brug bij Joure weer vrijgegeven voor
verkeer. Het is dan een kleine week buiten gebruik geweest. Als de ervaringen
met de lijmtechniek goed zijn, krijgt volgend jaar het andere brugdeel eenzelfde
behandeling. Voor een fractie van de kosten van vervanging van een klap,
verzekert projectmanager Hans Versteegen van Rijkswaterstaat. De
versterkingsoperatie kost zo’n 185.000 euro; eenzelfde bedrag gaat op aan
verkeersgeleidende maatregelen. En dan wordt er ook nog eens 125.000 euro
besteed aan het monitoren van de brug gedurende een jaar. TNO en de TU Delft
kijken mee of de versterking effectief is. De Scharsterrijnbrug is een van de
beruchte veertien stalen bruggen in beheer bij Rijkswaterstaat die last hebben
van vermoeiingsverschijnselen. Op de plekken waar de verstijvingstroggen onder
het brugdek de dwarsdragers kruisen, zijn vaak scheuren te vinden. Vooral onder
de rechterrijstrook waar (te zwaar beladen) vrachtwagens overheen rijden. Het
plan om met lijmtechnieken de beweegbare bruggen te versterken, is volgens
technisch manager Gerland Nagtegaal van Rijkswaterstaat al bijna tien jaar oud.
Hogesterktebeton is namelijk te zwaar voor beweegbare bruggen. Dan moet ook het
bewegingswerk ingrijpend worden aangepast.” Aanvankelijk zocht Rijkswaterstaat
aansluiting bij de techniek van het versterken van betonnen viaducten met
koolstofvezels. Daar wordt de lijm met een kam opgebracht. Maar met staalplaten
leverde dat problemen op. Er werd te veel lucht ingesloten bij het lijmen,
waardoor de krachtsoverdracht niet over het hele oppervlak plaatsvond.

Vacuüminjectie

Met het Delftse bedrijf Lightweight Structures experimenteerde de Bouwdienst
van Rijkswaterstaat daarna met vacuüminjectie. Daarbij wordt lijm met
vacuümpompen onder de staalplaat gezogen die nodig is voor de versterking. Samen
met aannemer Takke uit Breukelen heeft Lightweight Structures die techniek
afgelopen week toegepast op de brug in de A6. Ze gebruikten drie vacuümpompen om
de hars vanuit drie vaten onder de staalplaat van 4,20 bij 8,20 meter te zuigen.
In een dik uur was de 2 millimeter hoge ruimte onder de staalplaat helemaal
gevuld. Daarna werd er een tent overheen geplaatst en de temperatuur opgevoerd
tot 65 graden om de hars goed te laten uitharden. Inmiddels is ook de slijtlaag
weer aangebracht. Zodra ook die is uitgehard mag morgen als eerste de
gekalibreerde meetwagen van Rijkswaterstaat eroverheen rijden. Tijdens zijn gang
registreren de vijftig rekstroken aan de onderkant van het brugdek in hoeverre
de versterkingsoperatie effect heeft gehad. Daarna mag het reguliere verkeer op
de A6 weer over de val.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels