nieuws

Toestemming voor bouwen op Willemsspoortunnel

bouwbreed

Toestemming voor bouwen op Willemsspoortunnel

ProRail heeft een vergunning gegeven om op de Rotterdamse Willemsspoortunnel te bouwen. Ontwikkelaars Maasstede Vastgoed en Blauwhoed kunnen daardoor bouwen op de braakliggende vlakte tussen station Blaak en de Wijnhaven.

”Eindelijk, want hiermee komt een einde aan een discussie van zeventien
jaar”, reageert een opgetogen ontwikkelaar Jan Bovy (Maasstede Vastgoed). De
Rotterdamse ontwikkelaar diende vorige week nog een bezwaarschrift in tegen de
weigering van ProRail tot vergunningverlening en een rechtbankverzoek voor een
voorlopige voorziening. Probleem bij de vergunningverlening was jarenlang het
onverzekerbaar geachte risico voor de treinenloop in de onderliggende
spoortunnel. Bij een rampscenario – instorten van de tunnelbuis – zou de schade
in de miljarden lopen. Nadat was geconcludeerd dat de kans op een rampscenario
verwaarloosbaar was, eiste ProRail recentelijk toch extra onderzoeken naar de
externe veiligheid. Maasstede heeft altijd bestreden dat niet veilig kan worden
gebouwd op de tunnel. Bovy: ”Bij de bouw van de tunnel is destijds een betonnen
overkluizing gemaakt waarop kan worden gebouwd.” Rubber dempers tussen
tunnelconstructie en bovenliggende bebouwing moeten trillingen van
voorbijrazende treinen absorberen. Maasstede gaat aan de Wijnhaven het
ontbrekende blok bouwen tussen de nieuwe woontoren Wijnhaeve en een rij
historische koopmanspanden. In de nieuwbouw is 1700 vierkante meter kantoor- en
horecaruimte voorzien.

Mooi

Blauwhoed Vastgoed wil medio mei al beginnen met de bouw van 15.000 vierkante
meter kantoorruimte. Huurders zijn er nog niet, maar het project is inmiddels
verkocht aan belegger Kroonenberg Groep. ”Mooi dat een partij in deze tijd toch
bereid is te bouwen’, zegt projectdirecteur John van den Kleynenberg
(Blauwhoed). Aannemer Ballast Nedam.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels