nieuws

Praktijklessen metselen verdiepen inzicht in bouw

bouwbreed

Praktijklessen metselen verdiepen inzicht in bouw

Behoedzaam roert Jerre de Feijter, student aan de Technische Universiteit Eindhoven, zijn troffel door een pak specie. Voor het eerst in zijn leven metselt hij een muurtje.

Dat is precies de bedoeling van de workshop: theoretische studenten aan de
praktijk blootstellen. Zeventien studenten van de TU Eindhoven metselen in het
pand van de Bouw Educatie Groep in Veldhoven. De door Bouwend Nederland en
studievereniging Support georganiseerde workshop is niet bedoeld om feilloos te
leren metselen, zegt Bart Hendriks, afdelingsvoorzitter van Bouwend Nederland
regio Brabant Noord Oost: “Het gaat erom dat deze studenten respect krijgen voor
een ander vakmanschap in de bouwsector. Zo wordt de kloof tussen de
verschillende branches kleiner.” Zelf heeft Hendriks na zijn hbo-opleiding
tijdens vakantiebaantjes ook als metselaar gewerkt. En daar heeft hij profijt
van gehad: “Bouwen is teamsport. En zo begrijp je een stuk beter waar je
teamleden mee bezig zijn.”

Saucijzenbroodje

’s Ochtends hebben de studenten theorieles gehad, nu dan de praktijk.
Tweedejaars studente Hanneke Godfroy (20) roert flink door haar speciebak en
schept dan met de troffel de juiste hoeveelheid, ongeveer de grote van een
saucijzenbroodje, op de stenen. Tenminste dat is de bedoeling, maar er valt een
beetje naast. “Je ziet metselaars aan het werk en dan denk je: dat valt wel mee.
Maar in de praktijk valt het flink tegen.”

Verdieping

Michiel Ham is docent bouwtechniek aan de universiteit. Ook hij ziet het
belang van de praktijklessen: “Vroeger had ik op de universiteit wel
praktijklessen. Na die lessen liep ik anders door de stad heen, ik keek echt:
daar hebben ze een kruisverband gebruikt, daar een kettingverband en daar is het
misgegaan. Dat geeft een enorme verdieping aan het begrip ‘bouw’.” Toch is Ham
geen voorstander van verplichte praktijklessen aan de universiteit “Kijk,
moderne studenten hebben het erg druk. Ze moeten van zoveel verschillende dingen
wat af weten. We moeten de faciliteiten wel bieden, maar ze moeten het zelf
willen doen. We kunnen ze niet dwingen.” Het is tijd voor de prijsuitreiking.
Uit de zeventien studenten worden de vijf beste metselaars gekozen. Die vijf
spelen een quiz over de metseltheorie van vanochtend om de winnaar te bepalen.
De 26-jarige student John van Oorschot is de gelukkige. Neemt hij binnenkort
weer de schoffel ter hand? “Nou dat denk ik niet, maar ik weet nu in ieder geval
waar de metselaars mee bezig zijn.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels