nieuws

Cofely nieuwe naam voor GTI-concern

bouwbreed

GTI, een van Nederlands grootste installatieconcerns, wijzigt zijn naam in Cofely. Dat heeft topman Edo van den Assem gisteren bekendgemaakt.

Behalve GTI verdwijnen in Nederland ook de namen Axima en Fabricom. De bedrijven, eveneens actief in de installatiesector, gaan ook verder onder de noemer Cofely.
“Alle bedrijven in Nederland, België, Spanje, Frankrijk, Engeland en Italië die nu vallen onder GDF Suez Energy Services, ondergaan de naamsverandering”, aldus Van den Assem. De operatie moet voor het einde van het jaar volledig zijn uitgevoerd. “Bestelbusjes, briefpapier en kantoorgevels zullen dan zijn aangepast.”

Emotie

De GTI-topman zelf staat achter de verandering, opgelegd door het Franse moederconcern Suez. “De naamswijziging zal best gepaard gaan met emotie. GTI is immers een bekend merk in Nederland. Maar de naam GTI straalt niet uit dat het onderdeel is van een groep met 14 miljard euro omzet en 76.000 werknemers. Cofely klinkt ook veel internationaler. Daarom is de verandering een goede zaak. Ik ben er blij mee.”
De bestuursvoorzitter wijst erop dat het voeren van één naam in verschillende landen “bakken met geld scheelt”, vooral als het gaat om marketing en positionering. “Ook dat heeft meegespeeld, zeker nu de economie verslechterd is”, aldus Van den Assem.
GTI was vorig jaar goed voor een omzet van 1,3 miljard euro, 15 procent meer dan in 2007. De brutomarge kwam uit op 3 procent. Voor dit jaar rekent Van den Assem vanwege de recessie op een terugval in omzet naar 1,2 miljard. Ontslagen vanwege de crisis zijn bij GTI niet aan de orde. “Wij hebben vanaf 2005 al flink wat capaciteit afgebouwd en een flexibele schil opgebouwd. Daar profiteren we nu van.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels