nieuws

Bauindustrie verwerpt kritiek op stadstunnels

bouwbreed

Brancheorganisatie Deutsche Bauindustrie verzet zich heftig tegen de kritiek dat naar aanleiding van de catastrofe in Keulen onderaardse spoorbouw in binnensteden niet langer mogelijk is. Een bestuurder van milieuorganisatie Bund vergelijkt de huidige zelfverzekerdheid van de tunnelbouwers met de opstelling van de bankiers tijdens de kredietcrisis.

“Zonder twijfel heeft het instorten van het Historisch Stadsarchief dramatische gevolgen”, zegt vice-voorzitter Manfred Nussbaumer van Bauindustrie. “Populistische en voortijdige conclusies zijn echter volsterkt uit den boze.”
De kritiek doet volgens Nussbaumer volstrekt geen recht aan de situatie in Keulen of de tunnelbouw in Duitsland. Hij noemt het onverantwoordelijk dat Bund de situatie misbruikt om stennis te maken tegen het stationsproject Stuttgart 21 in Baden-Württemberg.
Nussbaumer voert als tweede man het woord omdat voorzitter Herbert Bodner van Bauindustrie tevens topman is van Bilfinger Berger, de hoofdaannemer van de Keulse metrolijn.
De vicevoorzitter brengt in herinnering dat in Duitsland al meer dan een eeuw binnenstedelijk tunnels worden aangelegd voor metro’s en sneltreinen. Momenteel is 650 kilometer metrotunnel in gebruik. In de bouwfase bevindt zich nogmaals 110 kilometer verkeerstunnel, waarvan 24 kilometer metrotunnel.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels