nieuws

Vier glazenwassersbruggen voor station Sloterdijk

bouwbreed

Vier glazenwassersbruggen voor station Sloterdijk

Vier glazenwassersbruggen maakt Kranenburg voor de glazen kap over het nieuwe perron van station Amsterdam Sloterdijk. En na oplevering krijgt de bouwer van installaties voor gevelonderhoud uit Nieuwkoop er weer twee terug van de aannemers Van Hattum 0x26 Blankevoort en Hollandia Kloos.

Daar is een logische verklaring voor, legt projectleider Onno Priem van
Kranenburg uit: “De twee bruggen die terugkomen worden gebruikt voor het
beglazen van de overkapping.” Daarom zit aan de onderkant van deze ‘werkbruggen’
een bordes om het glas te stallen en langs de kap te vervoeren waarna een
mobiele kraan de platen met een zuignap op hun plek tilt. De ‘echte’
glazenwassersbruggen die over de kap blijven staan helpen ook bij de beglazing
want ze bieden een handige werkplek aan bijvoorbeeld de kitters. Als Priem het
aantal platen becijfert verwacht hij niet de twee bruggen voor de bouwvak terug
te zien. Want: “De overkapping beslaat een lengte van 200 meter waar zeker 2000
glasplaten in gaan; de glaszetters kunnen er daar per uur drie van plaatsen.”
Tijd genoeg om te verzinnen wat er dan mee moet gebeuren. Waarschijnlijk wordt
het de schrootschaar want de bruggen zijn te specifiek om nog ergens anders
dienst te kunnen doen. “Misschien wil opdrachtgever Movares ze nog achter de
hand houden om er later onderhoud mee te kunnen plegen.”

Gebogen ladders

Eigenlijk komen er geen twee maar vier bruggen terug. “De constructie bestaat
uit twee gebogen ladders die met dwarsbalken aan elkaar zitten”, zegt Priem. Met
elkaar beslaan ze een breedte van 4,5 meter bij een lengte van 21 meter. De
radius komt op 11,345 meter. En omdat alle onderdelen uit aluminium zijn gemaakt
komt de weegschaal niet verder dan 3,5 ton. Een installatie om het glas te
reinigen is niet voorzien: de glazenwassers moeten het met een emmer sop en een
spons doen. De brug rijdt wel elektrische heen en weer. Om de 7 meter is een
bedieningspaneel voorzien en om de 3 meter een noodstop Kranenburg besteedde het
in vorm walsen van de ladderbomen uit; de rest inclusief het knippen en buigen
van de ruim 450 traptreden die de constructies vergen, doet de Nieuwkoopse
bouwer van gevelonderhoudsinstallaties zelf. Voor de samenbouw van de onderdelen
zette Priem de vorm op de vloer uit met een reeks tekeningen. Priem: “Een wat
ouderwetse manier, maar zo inzichtelijk dat fouten meteen aan het licht komen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels