nieuws

Tegelbeurs blinkt ondanks lege hallen uit in kwaliteit

bouwbreed

Tegelbeurs blinkt ondanks lege hallen uit in kwaliteit

De 27ste aflevering van de Cevisama in Valencia is één van de meest dramatische uit de tegelgeschiedenis. Na jaren van expansie viel de deelname met zeker een derde terug.

Vier lege hallen, overal open plekken, nauwelijks meer sanitair en beduidend
minder bezoekers, stemden niet tot vrolijkheid. Er zou zelfs standruimte gratis
zijn verstrekt. Het duidt uiteraard op een recessie, maar hier is veel meer aan
de hand. De grote Spaanse en Portugese producenten bleken volop aanwezig met
tegels die kwalitatief en esthetisch een hoogtepunt van de afgelopen jaren
vormen. Het waren vooral Italianen en Duitsers die hebben afgezegd, vaak op het
allerlaatst. Bovendien ontbreken de kleine tegelbedrijven. Sanitair is altijd
een zwakkere poot geweest, dus daar blijft in zware tijden niet veel van over.
Dat geldt eveneens voor de natuursteenbeurs Marmol. Op de omzet van 3690 miljoen
euro is door de Spaanse tegelproducenten 430 miljoen ingeleverd. Hiermee zijn ze
terug op het niveau van 2006. De export, die 60 procent van de Spaanse
tegelindustrie bepaalt, daalde met 3 procent, waarbij de grote klappen uit
Engeland en Amerika komen, welke worden opgevangen door een forse groei richting
Afrika, Rusland en het Midden-Oosten. Nederland en België blijven voorlopig
stabiel, ook qua bezoekersaantal. Veel tegelspecialisten uit ons land zagen kans
om ondanks de Bouwbeurs in Utrecht een paar dagen naar de Cevisama te komen. Het
grote groeinieuws ligt in de technische vooruitgang. De mogelijkheden om
zonenergie op te vangen, de wegwijzer met reliëftegels voor slechtzienden, de
bacteriewerende glazuren voor ziekenhuizen en kinderdagverblijven, dat alles
gepaard met ecologische waarden. Veel tegels kunnen voor 80 procent uit oud
materiaal worden gemaakt en zijn in vergelijkbare zin ook zelf recyclebaar. Naar
deze vondsten gingen de meeste Alfa de Oro-onderscheidingen, met Tau, Revigres
en Rocersa als sterke winnaars. De algemene presentatie richt zich steeds meer
op hotels, waarvan de lounge, balie en slaapkamers als stand werden nagebouwd.
Inalco vormde het mooiste voorbeeld hierin, met series die heel goed op de
Nederlandse markt aansluiten: houtimitaties, antraciet hardsteen, metallic,
witte wandtegels met decors en reliëf plus knallende kleuren voor een extra
accent. Dit is de algemene lijn van de Spaanse fabrikanten, met voor wand en
vloer een grote vierkante zwarte tegel met glimmertje, dat aan lurex
avondkleding doet denken. Het voortborduren op stoffen blijft nog bestaan,
evenals driedimensionale tegels, fotoprinten en mozaïek. De prijzen weer iets
gematigder en zoals veel bezoekers concludeerden: “We gaan eindelijk weer
normaal doen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels