nieuws

Student lost files Leiden op

bouwbreed

Student civiele techniek aan de Hogeschool INHolland in Haarlem, Marco Elstgeest, heeft het hardnekkige fileprobleem rond het Lammenschansplein in Leiden opgelost.

Dit belangrijke verkeersknooppunt vormt vanaf de A4 de entree tot de stad.
Verkeerswethouder John Steegh heeft laten weten het plan zo snel mogelijk te willen uitvoeren. Het kost een schijntje en volgens de berekeningen scheelt het enorm in files. Voor 250.000 euro moet de klus te klaren zijn. Een mooi bedrag voor een tijdelijke oplossing in afwachting van de Rijnlandroute die stad en regio in de toekomst moet ontsluiten.
Jarenlang hebben deskundigen vergeefs geprobeerd oplossingen te bedenken voor het plein. Daardoor is de verrassing des te groter dat een student er in het kader van een afstudeeropdracht wel in slaagt. Elstgeest analyseerde de verkeersstromen onder begeleiding van ingenieursbureau Breijn in Leiderdorp. Hij bediende zich van computersimulaties om een beeld te krijgen van de effecten van verschillende ingrepen.
Op het plein sluiten zes wegen op aan: vier doorgaande en twee voor bestemmingsverkeer.

Loswal

Eén van die twee, de loswal, is van belang voor de overslag van schepen op vrachtwagens en omgekeerd. De mogelijkheid vanaf de Europaweg (de N116) uit de richting van de A4 direct linksaf de loswal op te gaan, kan echter best gemist worden, meent Elstgeest. Temeer omdat dit kleine ongemak voor een beperkt aantal vrachtrijders het overige verkeer een hoop oponthoud scheelt.
De ontsluiting van een aantal woningen en winkels aan de overkant van het plein zou helemaal weg kunnen zonder dat iemand er serieus hinder van heeft. Integendeel, het scheelt sluipverkeer en een druk fietspad raakt een gevaarlijke kruising kwijt.
Ook verder is het vooral een kwestie van schuiven met rijstroken. Zo krijgt het verkeer staduitwaarts meer ruimte waardoor de het plein ontstopt raakt.
Het stadinwaartse verkeer levert die ruimte in, behalve direct voor de verkeerslichten, waar juist meer opstelruimte komt, gekoppeld aan een korte verkeerslichtcyclus; allemaal zo op elkaar afgestemd dat de achterliggende file -weliswaar langzaam – blijft rijden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels