nieuws

Panorama Mesdag krijgt noodverband

bouwbreed

Panorama Mesdag krijgt noodverband

In afwachting van wat er verder gaat gebeuren, krijgt de monumentale kap van Panorama Mesdag extra windverbanden. Ook de fundering wordt versterkt, voordat BAM verder mag met de bouw van een ondergrondse parkeergarage naast het museum.

Ruim een jaar geleden sloeg de museumdirectie alarm, nadat zich verzakkingen
voordeden. Aannemer BAM Civiel was op dat moment bezig met het maken van een
boorpalenwand pal naast het ronde gebouw uit 1881. Die was bestemd voor de
bouwkuip van een ondergrondse parkeergarage. Nog voor er maar een kuub grond was
ontgraven, deden zich al zakkingen voor van 9 millimeter. Dat was de voorspelde
maximale totale zakking uit het worstcasescenario van de aannemer. En toen moest
het meest kritische deel van de bouw nog beginnen. Sinds oktober 2007 ligt het
werk aan de parkeergarage stil. Corsmit, GeoDelft, Van Rossum, Crux en andere
ingenieursbureaus lieten hun licht al schijnen op de kwestie. Zelfs Fugro, dat
door de aannemer zelf was ingeschakeld, oordeelde dat BAM de
zettingsverwachtingen vooraf veel te rooskleurig had ingeschat. Een totale
zakking van zo’n 18 millimeter leek reëler. Alleen kon de constructie van stalen
vakwerkspanten, ingevuld met metselwerk schijven, dat bij lange na niet aan.

Versterkt

BAM werkt sindsdien aan een nieuw plan. Volgens constructeur Anne van der
Sluis van Van Rossum Raadgevende Ingenieurs lijkt het er wel op dat ze eruit
komen. De bedoeling is dat de bestaande fundering met compensation grouting
wordt versterkt. Op die manier wordt de bestaande fundering van metselwerkpoeren
zo’n 4 tot 5 meter verdiept. Slappe lagen van klei en leem, die kunnen inklinken
als er water wordt afgepompt, kunnen zo geen kwaad meer. Ondertussen versterkt
Wauben 0x26 Co de spantenkap waaraan het rondlopende doek van schilder Willem
Mesdag is opgehangen. De Haagse staalbouwer werkte al vaker in het museum en
weet hoe om te gaan tussen kwetsbare constructie en het nog gevoeliger doek. Met
twee man worden vanaf een verrijdbare brug extra trekstangen tussen de
vakwerkspanten geplaatst. Daarmee moet de kap weer bestand zijn tegen de
sneeuwlasten en ook nog een kleine zetting kunnen opvangen. Waar mogelijk worden
de ankerplaten op de spanten geklemd. Waar de constructie erg kritisch is worden
de ‘noodverbanden’ gebout, omdat dat volgens constructeur Van der Sluis
robuuster is dan een klemverbinding. Daarvoor moet wel geboord worden hetgeen
eigenlijk zoveel mogelijk vermeden worden. Wanneer BAM verder gaat met de
werkzaamheden aan de parkeergarage is nog onduidelijk. De aannemer heeft nog
geen nieuwe vergunningaanvraag ingediend. De verzekeraar van het museum gaat de
kosten van het versterken van de kap verhalen op de aannemer.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels