nieuws

Bouwparadijs Dubai ligt aan het noodinfuus

bouwbreed

Bouwparadijs Dubai ligt aan het noodinfuus

Het eens zo beloftevolle Dubai heeft enorme geldproblemen. Een onaffe stad met lege bouwplaatsen dreigt de komende jaren het beeld te worden.

Een Nederlandse ingenieur vloog vorig week naar Dubai. Hij had een baan
aangeboden gekregen. Met vrouw en dochter toog hij naar het luxueuze emiraat.
Konden ze alvast kijken of het iets voor hen was. Vrouw en dochter vonden het
prachtig, maar een paar dagen later zat het gezin toch wat beteuterd in het
vliegtuig. De ingenieur kreeg de baan niet. Het werk was “on hold” gezet, er is
voorlopig geen plaats voor nieuw personeel. Het verhaal van de ingenieur is
typerend voor Dubai op dit moment. Het emiraat heeft geen geld meer om nieuwe
projecten uit te voeren. De centrale bank van de Verenigde Arabische Emiraten
heeft een lening van 20 miljard dollar uitgeschreven zodat Dubai zijn schulden
weer kan betalen. De problemen van Dubai worden vooral veroorzaakt door de lage
olieprijzen en de tegenvallende afzet van woningen, hotels en kantoren. Het
grootste bouwbedrijf van het emiraat, Emaar, zegt geen projecten stilgelegd te
hebben. Het semioverheidsbedrijf dat bouwt aan de prestigieuze Burj Dubai (met
818 meter het hoogste gebouw van de wereld), heeft wel alle plannen voor nieuwe
projecten uitgesteld. Het gaat volgens een woordvoerder om dertien projecten. De
wankele financiële positie van Dubai zorgt ervoor dat steeds meer gastarbeiders
uit India, Pakistan, Bangladesh de stad moeten verlaten. Lokale kranten melden
dat er dagelijks 1.500 visa worden ingetrokken. In het emiraat mogen arbeiders
verblijven zolang ze werk hebben. Toch is de bedrijvigheid in de woestijnstad
nog immens. In elke straat zie je kranen, steigers en veel, heel veel
bouwvakkers. Sjeik Zayed Road, de belangrijkste verbindingsweg in de stad, is
nog altijd druk. De busdiensten die arbeiders naar hun bouwputten brengen rijden
af en aan.

Bouwvakkers

Dubai is nog steeds 6/24: zes dagen per week wordt er 24 uur per dag gewerkt.
Aan het begin van de ochtend wordt de eerste lichting bouwvakkers afgeleverd,
vaak gevolgd door een tweede groep later in de middag. Omdat het emiraat zijn
hand overspeelt lijkt te hebben, valt echter te vrezen dat vele bouwterreinen
straks lege vlaktes blijven. Het armlastige Dubai is de komende tijd sterk
afhankelijk van Abu Dhabi, de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten. In
tegenstelling tot Dubai heeft Abu Dhabi veel meer olie onder de grond liggen.
Bovendien heeft de hoofdstad een meer behoudende groeistrategie gekozen in
vergelijking met zijn speelse, jonge broer Dubai. Dubai lijkt de enige dissonant
in de verder – ook in deze tijd – welvarende VAE, dat naast Dubai nog zes
emiraten herbergt, waaronder Abu Dhabi. Volgens onderzoeksbureau Business
Monitor International stijgt het bruto binnenlands product van de VAE van 228
miljard dollar in 2008 naar 264 miljard dit jaar, een stijging van 6,6 procent.
Tot 2012 voorziet het onderzoeksbureau een jaarlijkse stijging van ruim 6
procent. De emiraten lijken dus nauwelijks last te hebben van de kredietcrisis;
ze groeien nog steeds, al zit de groei van 9,4 procent (2006) er voorlopig even
niet meer in.

Geduld

Voor de bouw geldt hetzelfde beeld. In 2008 werd in totaal een omzet van 22
miljard dollar gehaald. In 2009 wordt 4,7 procent meer productie verwacht. Het
bouwvolume zal daarna blijven groeien tot 36 miljoen dollar in 2012. In 2007
steeg de bouwomzet nog met 17 procent. Specifieke cijfers over Dubai zijn er
niet. Dubai’s sjeik en heerser Sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum zal in ieder
geval geduld moeten hebben. De verwachting is dat veel vastgoed tot zo’n 40
procent in waarde kan dalen. Druk maken ze zich nog niet in het emiraat. De
gezaghebbers spreken van een gezonde correctie van de markt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels