nieuws

Willem II helpt Destil over de grote rivieren

bouwbreed Premium

Willem II helpt Destil over de grote rivieren

Welke afwegingen maakt een bedrijf dat sportsponsoring kiest om de eigen naamsbekendheid te vergroten? De Tilburgse groothandel voor bouw en industrie Destil benadert het vraagstuk genuanceerd. De ene sport leent zich voor relatiebeheer, de andere is meer geschikt voor reclamedoeleinden, zet directeur Rene Kars uiteen.

Destil is sinds het seizoen 2008-2009 hoofdsponsor van de Tilburgse
voetbalclub Willem II. Dat sluit mooi aan bij de andere bedrijven die de
vereniging steunen, want veel ervan zijn afkomstig uit de bouw. Ze treffen
elkaar bij thuiswedstrijden meestal in de Bouwlounge. Kars en de
vertegenwoordigers van Destil zijn vooral te vinden in de Businessclub, die is
wat groter dan de Bouwlounge en biedt net iets meer ruimte aan grotere
gezelschappen. De hoofdsponsor heeft er recht op 32 plaatsen. Ook andere
sponsors maken gebruik van de Businessclub. Willem II biedt Destil behalve een
plek om zakenrelaties informeel te ontmoeten ook buiten Tilburg mogelijkheden
zich te profileren. Kars: ”De naam van ons bedrijf staat op de voor- en
achterzijde van het spelersshirt. Dat vergroot bij uitwedstrijden onze
naamsbekendheid boven de grote rivieren.” Dat is precies waar Destil op mikt.
De groothandel wil het aantal vestigingen in het noorden van het land uitbreiden
en de spelers van Willem II zijn daarbij een ideaal hulpmiddel.

Uitzendminuten

Tot nu toe heeft de club zijn hoofdsponsor niet teleurgesteld. De
Destil-filialen in Amsterdam en Arnhem danken hun bekendheid waarschijnlijk voor
een niet onbelangrijk deel aan de beelden in NOS Sport. ”We hebben al heel wat
uitzendminuten gehad”, zegt Kars tevreden. ”Niet dat mensen meteen een
bestelling plaatsen als ze je naam op een shirt zien, maar je hebt wel een goede
binnenkomer.” Dat geeft vertrouwen in de toekomst van het 24ste filiaal, dat
binnenkort in Nieuwegein z’n deuren opent. Voordat Destil met Willem II in zee
ging had het bedrijf de grenzen van sportsponsoring al verkend. ”Het verhaal
begon met sponsoring van ijshockeyclub De Destil Trappers”, vertelt Kars. ”Dat
was een idee van Destil-eigenaar Gertjan van Eck, zelf een fervent
ijshockeyer.” Met zakenrelaties een wedstrijdje spelen op het ijs onder
professionele leiding bleek uitstekend voor de klantenbinding. Om dezelfde reden
steekt Destil geld in de veldrijdersploeg ZZPR. Ook de wielersport leent zich
bij uitstek voor een clinic met klanten. ”Magnifiek voor je relatiebeheer”,
zegt Kars. Hoeveel geld Destil in de sponsoring steekt wil Kars niet kwijt.
”Maar als je weet dat onze omzet ruim 70 miljoen bedraagt, begrijp je wel dat
we geen miljoenen aan sportsponsoring kunnen besteden.”

Reageer op dit artikel