nieuws

‘Onafhankelijke raad bouwongevallen’

bouwbreed

Bouwongevallen moeten door een onafhankelijke objectieve onderzoekscommissie worden onderzocht, vindt prof.ir. Frans van Herwijnen, directeur van ingenieursbureau ABT.

En constructeurs moeten met één mond leren spreken. Van Herwijnen doet zijn
pleidooi ter gelegenheid van de publicatie van zijn boek ‘Leren van
instortingen’. Hij zou willen dat de bouw een voorbeeld nam aan de lucht- en de
scheepvaart. In die branches wordt na een ongeluk direct een onafhankelijke
onderzoekscommissie aangesteld waarvan iedereen de conclusies accepteert. Dat
voorkomt een hoop gekrakeel van elkaar tegensprekende experts. Want die
tegenstrijdige verklaringen circuleren in Nederland al vanaf het moment van de
ramp en gaan door tot in de rechtszaal. Daar moet de arme rechter, technisch
helemaal niet geschoold, bepalen wat precies is gebeurd teneinde de schuldvraag
te kunnen beantwoorden. Van Herwijnen vindt dat van de zotte. Al zegt hij het
een stuk netter. De algemeen directeur van adviesbureau ABT formuleert zijn
zinnen zorgvuldig. In zijn boek analyseert hij 26 beroemde instortingen. Van de
brug over de Mississippi tot de balkonramp in Maastricht. Uit elke instorting
trekt hij lessen. Lessen die de samenleving helaas niet altijd kan trekken door
het rookgordijn dat sommige experts bewust optrekken. “Omdat vanaf het eerste
moment na de instorting niet de zoektocht naar de oorzaak voorop staat, maar de
schuldvraag. Elke expert legt, afhankelijk van zijn opdrachtgever, de accenten
net wat anders. Omdat onderzoeksrapporten tot de laatste rechtszaak geheim
blijven is essentiële kennis ook voor vakgenoten niet toegankelijk. Een
onafhankelijke onderzoekscommissie die een openbaar rapport schrijft moet dit
voorkomen.

Profileren

In het kielzog daarvan kunnen ook constructeurs zich beter profileren, hoopt
de ABT-directeur. Want niet zelden zit op de avond van de ramp op televisie bij
Netwerkeen constructeur die een verklaring geeft die haaks staat op die van een
collega later bij Nova. “Het Constructeursplatform moet een herkenbaar gezicht
hebben dat als spreekbuis in de media optreedt. Het moet een beetje de Benno
Baksteen van de bouw worden. De vroegere voorzitter van de pilotenvakbond had
altijd een duidelijk verhaal op televisie zodra ergens een vliegtuig was
neergestort”, realiseert Van Herwijnen zich. “Dat wij iemand vinden met zo’n
klinkende naam durf ik niet te garanderen, maar hij zal zeker een duidelijke
boodschap over het voetlicht moeten brengen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels