nieuws

Hijsen aan ruimteschip in Frankfurt

bouwbreed

Het Airrail Center is een van de grootste bouwplaatsen in Europa. Over de volle lengte van 660 meter overspant de 65 meter brede en 45 meter hoge nieuwbouw het treinstation bij het vliegveld van Frankfurt. Dat maakt het inhijsen van constructiedelen er niet gemakkelijker op, aangezien er elke tien minuten een trein aankomt of vertrekt. En veiligheid is nummer 1 bij dit ambitieuze project.

Hoofdaannemer Airrail GmbH & Co KG riep de hulp in van drie forse mobiele kranen: een Terex AC 500-2 en een Terex AC 700 van kraanverhuurder Wiesbauer en een Terex AC 700 van de Schmidbauer group uit München. Ieder voor zich hijsen ze, zoals de foto laat zien, een circa 20 meter lang constructie-element. De drie elementen worden min of meer in de lucht aan elkaar gelast tot een 60 meter brede drager voor de glazen overkapping.
De linker Terex AC 700 heeft op z’n hoofdmast een jib van 42 meter en opereert op een vlucht van 26 meter met 140 ton ballast. Hij neemt een 55 ton zwaar element voor zijn rekening. De rechter AC 700 heeft een 48 meter lange jib en 100 ton ballast voor een vlucht van 41 meter. Hij hoeft maar 25 ton te hijsen. De kleinere 500 tonner werkt met een 36 meter lange jib en 180 ton ballast op een vlucht van 30 meter. Zijn element weegt 40 ton.

Ruimteschip

De bouwkosten van het Frankfurt Airral Center belopen nu al ruim 900 miljoen euro. Het gebouw in de vorm van een ‘ruimteschip’, met de bijbehorende ‘stralende’ gevelbeplating, rust op 240 kolommen aan beide zijden van het spoor. Een groot, blob-vormig glazen atriumdak in het midden van het gebouw verbindt het treinstation met de corridors van en naar vertrek- en aankomsthal van het vliegveld. Voor de bouw is alleen al 360.000 ton aan staal nodig, dat voor het grootste deel van buitenaf moet worden ingehesen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels