nieuws

Geleiderail voor de zware vrachtwagens

bouwbreed

Geleiderail voor de zware vrachtwagens

Ze hadden al eens een paar meter geplaatst in het centrum van Amsterdam, waar onder geen beding vrachtwagens in de startschacht voor de Noord-Zuidlijn mogen vallen.

Ook in Franeker was al een klein bruggetje uitgerust met de zware vangrail.
Maar op de nieuwe brug over het Zwarte Water in Zwolle komt de Super-Rail van
Eurorail volgens directeur Engel Jan Timmer pas echt tot zijn recht. Het bedrijf
uit Hasselt plaatste afgelopen weken bijna 600 meter geleiderail op de betonnen
brug met vier rijstroken die de nieuwe wijk Stadshagen ontsluit. Op de aarden
baan voor de brug werd ook nog eens 160 meter neergezet. De Super-Rail is de
zwaarste geleiderail die in Nederland is toegelaten. Hij moet voorkomen dat
zware vrachtwagens of bussen door de vangrail breken en ernstige ongelukken
veroorzaken op de andere weghelft. De rail ontleent zijn sterkte volgens Timmer
aan de stijfheid van de kokerprofielen, de boutverbindingen, de korte
hart-op-hart afstand van de stijlen en de hoogte. Waar de gemiddelde vangrail op
75 centimeter hoogte wordt gemonteerd, reikt de Super-Rail tot 1,15 meter en
ligt daarmee boven het kantelpunt van zware voertuigen. Op de Zwolse brug zijn
de kokers dubbel uitgevoerd, waarbij voor de onderste koker een traditionele
geleiderail is geplaatst. Die voorkomt dat personenauto’s bij een aanrijding te
agressief terug op de rijbaan worden gelanceerd.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels