nieuws

Van opkamer tot marktleider in railinfra

bouwbreed Premium

Van opkamer tot marktleider in railinfra

Railtech is in recordtempo marktleider geworden in het leveren van bovenleidingmaterialen. Tien jaar geleden nog keken beide directeuren niet op of om naar het spoor.

De opdracht voor de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle markeert het succes.
Snel graag: voor 200 kilometer rijdraad, 40.000 klemmetjes plus de bijbehorende
schakelaars en isolatoren. Railtech is met zijn acht medewerkers inmiddels goed
voor een jaaromzet van zo’n 4 miljoen euro. Het bedrijf duikt succesvol in de
ruimte die de concurrentie laat vallen. Herfst 2000. In de opkamer van boerderij
Immanuël starten Dick van Harten en Joop Wagenaar hun nieuwe bedrijf. Geen van
beide komt uit de spoorbranche. Joop was 14 jaar beroepsofficier, stapte over
naar de gezondheidszorg en adviseerde over besparingen. Met als rode draad
telkens de bijzondere aandacht voor de logistiek. Hoe krijg je de goede spullen
op tijd op de juiste plaats? Dick van zijn kant stortte zich bij technische
leverancier AEG op de verkoop van – mooi scrabblewoord –
laagspanningsverdeelinstallaties en bekwaamde zich verder bij handelshuis Landré
& Glinderman en vervolgens Vijselaar. Vanwege zijn vaders baan: met
sluimerende interesse voor alles wat te maken heeft met treinen. Enthousiasme
genoeg in Immanuël, net buiten dorp Ouderkerk aan de Amstel. Maar waar te
beginnen? Van Harten: “Niet gehinderd door kennis zijn we begonnen. De vraag
was: wat kunnen we doen en waar zijn de problemen. We kwamen uit bij railinfra.
Van spoorstaven en onderdelen voor wissels tot materiaal voor de bovenleiding.
In de loop der jaren is bovenleidingmateriaal ons metier geworden. We ontdekten
dat je voor spoorstaven erg veel terrein en flinke kranen nodig hebt.”
Stapsgewijs breidde Railtech uit van opkamer – via kantoor van vier bij acht
plus toilet – tot het huidige ruime onderkomen in 2005, alles op het erf van
Immanuël. Het tweetal ontdekte dat steeds minder mensen verstand hebben van de
materialen voor bovenleidingen. Van Harten: “Vroeger zat de deskundigheid bij de
aannemers. Met het vertrek van de oude rotten zie je de kennis wegkwijnen. Bij
Strukton heb je misschien nog twintig echte cracks. Spitzke moet ze inhuren. Zo
opent voor ons ook een markt als adviseur.” Drie jaar geleden maakte Railtech
met de introductie van ISO 9001 de slag van pionieren naar professionaliseren.
“In het begin vroeg ik me wel af waar het allemaal goed voor was”, kijkt Van
Harten terug. Een heel gedoe, het beschrijven en controleren van alle processen.
ISO zette echter gelijktijdig de drang tot verbetering definitief op de kaart.
“De certificering heeft ons gebracht waar we nu zijn. ISO 9001 heeft meer waarde
gebracht.” Schuchter is Railtech al lang niet meer. Eerder zelfverzekerd. Van
Harten herinnert zich hoe offertes gevraagd werden alleen maar om een goede
prijs bij de concurrent af te dwingen. Door BAM Rail voelde hij zich bij de
Sloelijn in Zeeland gebruikt. “Bij het Hanza Railteam, een samenwerking van
Strukton, Volker, Arcadis en Alstom, hebben we direct gevraagd hoeveel kans we
maakten.We gaan natuurlijk niet onze tijd verdoen. Ze keken even raar op. Toen
verzekerden ze dat als wij de beste waren, de opdracht ook naar ons zou gaan.
Wij kunnen het ook. Bovenleidingmateriaal is ons ding.”

Duitsland

De materialen die Railtech gebruikt komen voor 60 tot 70 procent uit
Duitsland. Andere leveranciers zijn te vinden in Zwitserland, Italië en
Oost-Europa. Met Amerikaanse spullen heeft het bedrijf minder goede ervaringen.
Dan valt beter te vertrouwen op de Chinezen. In de orderboeken van Railtech
staan projecten als de Maasvlakte en de metro van Amsterdam. Slechts incidenteel
wordt een uitstapje naar het buitenland gemaakt, zoals zij aan zij met een
aannemer in Dublin. Spoedklussen zijn volgens Joop Wagenaar een specialiteit van
Railtech. “Je krijgt ’s avonds een telefoontje van Volker Rail. Woerden –
Utrecht, 250 meter bovenleiding weg. Ik zat alleen. Heb gebeld met de
uitvoerder. Op zijn lijst van materialen miste hij nog het een en ander. Ik heb
meegeschreven en een collega gebeld. Even later was een vrachtwagen met spullen
op weg. Om half vijf reden de treinen weer.”

Reageer op dit artikel