nieuws

Richtlijn rekent af met onduidelijkheid paalmatrassen

bouwbreed Premium

Na twintig wegen te hebben gefundeerd op paalmatrassystemen werd het eindelijk tijd de onduidelijkheden voor ontwerpers weg te nemen. CUR stelde een richtlijn op afgestemd op de Nederlandse situatie met veel dunnere matrassen.

Op de geotechniekdag gisteren in Rotterdam, wijdde Suzanne van Eekelen van Deltares de aanwezigen in in de geheimen van de nieuwe richtlijn. Hij is al goedgekeurd en Rijkswaterstaat heeft aangegeven hem te zullen voorschrijven bij nieuwe wegenbouwprojecten waar de paalmatras handig lijkt. In januari verschijnt de richtlijn in druk onder het nummer C159-B.
Bij een paalmatrassysteem wordt een weg gefundeerd op palen en is de aarden baan ingepakt in geotextiel. De systemen worden vooral toegepast als de kans op horizontale belasting groot is en traditionale wegfunderingen zouden verschuiven. Ook als de bouwer haast heeft en er te weinig tijd is om voor te belasten, kan de dure paalmatras uitkomst bieden.
Er zijn in Nederland inmiddels ervaringen met systemen met houten-, prefab- en hogesnelheidspalen. In de meeste gevallen zijn relatief dunne matrassen toegepast. Dat voorkomt dat er onder het grondwater gewerkt hoeft te worden. Uitvoerige rekenexercities en monitoringprogramma’s uitgevoerd door de CUR-commissie hebben geleerd dat dat ook kan. De Nederlandse ontwerp­richtlijn maakt volgens Van Eekelen dunne paalmatrassen mogelijk die minstens zo betrouwbaar zijn als de Duitse.
> op pagina 11: Baanbrekende ontwerp-regels voor paalmatrassystemen

Reageer op dit artikel