nieuws

Proeftuin asfaltfundering ModieSlab-platen

bouwbreed

ModieSlab renoveert met zijn wegdekplaten de versleten kruisingen van de Diamantstraat in Hengelo. De wegdekplaten zijn voor het eerst op een laag asfalt gefundeerd.


De Diamantstraat is het tweede project in Nederland waar de wegdekplaten van ModieSlab zijn gebruikt. “Het kost meer dan een asfaltweg”, zegt Noud van Deurzen, projectleider van ModieSlab uit Son. “Hengelo koos er toch voor omdat de platen snel zijn gelegd, direct kunnen worden gebruikt en weinig onderhoud vergen.”
De wegdekplaten van ModieSlab zijn voor het eerst bij Oudenrijn gebruikt. “Op die locatie dragen palen de platen”, zegt Peter van Hinthem, projectleider van ingenieursbureau Breijn uit Rosmalen dat de renovatie voorbereidde. “In Hengelo liggen ze op een asfaltlaag.” Had het oude wegdek niet in zo’n slechte staat verkeerd dan had het bestaande wegdek als fundering kunnen dienen, vindt Van Hinthem. In dat geval zouden de bovenste lagen worden weggefreesd. Over blijft dan een uitermate vlakke laag die de ModieSlab-platen draagt.
In Hengelo werd als alternatief een nieuwe asfaltlaag gelegd als drager voor de wegdekplaten. De platen zijn alleen gebruikt voor de kruisingen van de Diamantstraat. De tussenliggende wegen zijn gemaakt uit insitu-beton. Het uitgefreesde asfalt is daarvoor gemengd met betonmortel. Bij elkaar gaat het om zeven dubbele kruisingen. Afgelopen zomer werden de kruisingen vervangen in de noordbaan van de Diamantstraat.

Productie

Een ModieSlab-plaat meet 4,50 bij 3,60 meter. Daarvan gaan er veertig in een enkele kruising. Het hele project vergt 613 wegdekplaten die samen een oppervlak van 9100 vierkante meter beslaan. De platen worden gemaakt bij Betonson in Son. “In voorkomende gevallen zou de productie dichter bij de locatie kunnen gebeuren”, denkt Van Deurzen. Zolang de projecten niet heel erg ver van Son liggen en het niet om enorme aantallen gaat geeft hij echter de voorkeur aan productie in de bestaande fabriek. Het aantal transportbewegingen zal er per saldo niet door veranderen.
Aannemer Heijmans Infra uit Rosmalen kreeg voor het leggen van de platen telkens een weekeinde, preciezer gezegd: de tijd tussen zaterdagmiddag vier uur en maandagmorgen vijf uur. “De praktijk leerde afgelopen zomer dat dit makkelijk te doen is”, zegt Van Hinthem. “Bij de eerste kruising was de begrote tijd krap aan maar bij de laatste was er zelfs nog tijd over.” Dat is alleen maar gunstig, want het project in Hengelo moet ook als voorbeeld dienen voor reconstructies met MobiSlab-platen. Daarvoor komt steeds meer (internationale) interesse, blijkt uit de reacties die Betonson en Breijn ontvangen.
“Betonnen wegen roepen nog vaak het beeld van Belgische wegen op”, vertelt Van Deurzen. “Een wegdek vol scheuren die zijn opgevuld met bitumen.” Problemen die zich volgens hem met ModieSlab niet zullen voordoen. De voorgefabriceerde wegdekplaten liggen op een stabiele ondergrond. “Zakken en wringen komt daar normaal gesproken niet voor”, zegt Van Deurzen.
Omdat de platen in een fabriek zijn gemaakt is de maatvoering in zijn visie exact. “De voegen tussen de platen hoeft daardoor niet groter te zijn dan hooguit 10 millimeter.” Daarmee veroorzaakt ModieSlab ook niet dat andere schrikbeeld van betonwegen: gebonk op de voegen. In Hengelo is de overgang tussen de platen nagestraald om eventuele oneffenheden weg te werken. Een verbetering van het slijpen waarmee de wegdekplaten van Oudenrijn zijn nabehandeld. Drie stelschroeven zorgen ervoor dat de platen exact op hoogte liggen.
Een groutanker verbindt de wegdekplaten onderling. Dat anker, dat de roestvaste stalen pen vervangt die de platen van Oudenrijn verbindt, is een noviteit. “Het komt vooral van pas wanneer beschadigde platen moeten worden vervangen”, zeggen Van Hinthem en Van Deurzen. “Het anker wordt doorgezaagd en de plaat uitgehesen. Na het inhijsen van de nieuwe plaat wordt opnieuw grout in het ankerkanaal gespoten.”

Verkeerslawaai

De deklaag van de ModieSlab-platen die in Hengelo zijn gebruikt is van het type LS. De letters staan voor Low Speed; snelheden van 50 tot 80 kilometer per uur. Vergeleken met uitgewassen beton reduceert de dichte deklaag het verkeerslawaai met ruim 3 decibel. “Alleen al dat feit maakt ModieSlab goed bruikbaar voor de stedelijke omgeving waar vermindering van het verkeerslawaai een pré is,” meent Van Hinthem.

Projectgegevens

Betrokken partijenModieSlab VOF, een consortium van Betonson, Heijmans en Arcadis
Hoofdaannemer
KWS
OpdrachtgeverGemeente Hengelo
Toezichthouder namens de gemeenteWitteveen+Bos
Kosten werk3.671.000 euro

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels