nieuws

MAN winnaar grote 8×4 test

bouwbreed Premium

MAN winnaar grote 8×4 test

Na twee dagen testen in de ‘Hendrik’ groeve van Mourik in Brunssum blijkt MAN de winnaar in het 8×4 segment. De MAN-truck krijgt de meeste punten door zijn comfort, ruime cabine en prima eigenschappen in zowel het terrein als op de weg. DAF en de Mercedes vechten om de tweede plaats, terwijl de Iveco daar heel verrassend vlak achteraan komt, samen met Volvo. De Scania is in deze uitvoering beslist de minste in het terrein, maar op de openbare weg blijkt hij een grote favoriet.

In het donderdag 26 november verschenen decembernummer van de Materieelkrant
wordt door vaste medewerker Iep van der Meer uitgebreid verslag gedaan van de
grote 8×4 test. “In dit unieke decor krijgen we alle gelegenheid om de
voertuigen te testen, wegen en beladen. MAN, DAF en Mercedes-Benz komen met een
fabrieksdemo aan de start. Iveco verschijnt met een Trakker demo met
afzetsysteem en een autolaadkraan. Bij Scania werd H. van Leuken & Zn uit
Schaijk benaderd voor de inzet van een P420 8×4. Dit is echter een voertuig wat
meer geschikt is voor de gebaande paden en mede door de Front Underrun
Protection laat de inloophoek het afweten bij deze 8×4. Overigens levert Scania
wel degelijk ook voertuigen met een grotere inloophoek, maar daarover later
meer. Voor de Volvo hebben we een beroep gedaan op PK trucks in Moerdijk. Dit
bedrijf handelt in bouwvoertuigen en zij hadden een hele mooie FM klaar staan.
Net als bij de Scania is ook bij Volvo een meer terreinvaardige uitvoering
leverbaar van de FM 8×4 voor meer bodemvrijheid en een grotere inloophoek.”

Minder gebruikelijke configuratie
Met rond de zestienhonderd eenheden vormt het 8×4 segment dit jaar in Europa een
behoorlijk deel van de koek. Het is dan ook logisch, dat alle truckmerken
daarvan mee willen eten. Door de afwijkende wetgeving is de 8×4 voor Nederland
een minder gebruikelijke configuratie. Doordat we in Nederland met vijf assen
maar liefst vijftig ton GVW mogen zijn, scoren in het echte grondverzet vooral
de vijfassers hoog. Verder hebben we in ons zompige landje een speciale
wetgeving voor wide-spread tandemstellen, maar die zijn meestal gebaseerd op
standaard 8×4 voertuigen, aldus Iep van der Meer.

Meer info:
www.materieelmarkt.nl.

Reageer op dit artikel