nieuws

Eurlings redt Strukton niet

bouwbreed

FNV, SP en GroenLinks verwijten minister Eurlings dat hij niet ingrijpt om de banen van honderden spoorwerkers te redden.

“Hij laat de markt kapot gaan.” ProRail en Asset Rail zien dat totaal anders.
Eurlings leeft mee met de 350 medewerkers van Strukton die hun baan dreigen te
verliezen, zo schrijft hij in antwoord op vragen van de SP en GroenLinks. Maar,
ingrijpen in de markt zal hij niet: de sector moet de problemen zelf aanpakken,
vindt hij. Eurlings ontkent dat de kwaliteit van het spoor onder druk staat door
de toegenomen concurrentie. Strukton denkt daar anders over. “Wij zijn
voorstander van marktwerking, maar maken ons wel zorgen over de kwaliteit van
het spoor”, meldt een woordvoerder. Ze beseft dat betere handhaving niet direct
350 banen oplevert. “Maar het levert wel minder lage prijzen op en vast ook een
aantal banen.” FNV Bondgenoten en de SP ergeren zich mateloos aan de brief van
de minister. “Zelfs een kleuter snapt dat vijf aannemers elkaar kapot
concurreren in een markt met slechts één opdrachtgever”, zegt Emile Roemer (SP).
Egon Groen van FNV Bondgenoten meent dat Eurlings nonsens verkoopt. Volgens hem
zijn de prijzen van onderhoudscontracten dit jaar met 50 procent gekelderd. Hij
vraagt zich af waarom ProRail van ‘nieuwkomers’ zoals Asset Rail langere
aanrijtijden bij storingen accepteert. “En waarom wil ProRail van aannemers
horen wat de bodemwaarden zijn? Ik maak daaruit op dat ProRail in veel gevallen
niet weet wat de staat is van het spoor. “De vakbonden snappen niet hoe het
werkt”, laat een woordvoerder van ProRail weten. “Wij geven niemand een
voorkeursbehandeling en weten echt wel hoe het spoor er bij ligt. We zullen ze
uitnodigen voor een gesprek.” Henny Hijmans, directeur van Asset Rail meent dat
Groen overdrijft. “Misschien dat de prijzen nu 30 procent lager liggen.
Maximaal.” Volgens hem kan Eurlings niet ingrijpen, vanwege aanbestedingsregels.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels