nieuws

Eurlings licht traag ideeënloket toe

bouwbreed

Het aparte loket bij Verkeer en Waterstaat voor uitgewerkte ideeën uit de bouw werkt niet. Ook veelbelovende projecten lijken geen kans van slagen te hebben. De Tweede Kamer wil vandaag opheldering van minister Eurlings (verkeer).


Eurlings zal in de Tweede Kamer ingaan op de nieuwe aanbestedingsmethodes van Rijkswaterstaat. Daarnaast zal hij moeten verklaren waarom het speciaal opgezette ideeën-loket zo stroef verloopt. Zeker nu een vergelijkbaar initiatief bij ProRail wel van de grond komt.
Oud-minister Peijs nam twee jaar geleden het initiatief om een apart loket op te richten voor ideeën. Daarbij hoorde de belofte dat kansrijke plannen niet meer in een bureaulade van ambtenaren zouden verdwijnen. Hierop stroomden meer dan vijfhonderd reacties binnen, waarvan driekwart meteen werd afgewezen. Uit de evaluatie van Verkeer en Waterstaat blijkt dat 123 plannen in aanmerking kwamen voor een intake-gesprek; elf daarvan bereikten ook de tweede ronde. De suggesties blijken voor 80 procent afkomstig van burgers. Vanwege de vele inzendingen blijft het loket nog twee jaar bestaan. Onduidelijk is wat daarna gebeurt.
In de evaluatie claimt het ministerie dat vier projecten positief zijn gehonoreerd. Een zelfde aantal is afgewezen en drie ideeën zijn nog onbeslist. Het ministerie doet geen mededelingen over de inhoud van de voorstellen. Onder de ‘unsollicited proposals’ bevinden zich onder meer de overkapte snelweg van Movares, het project Zwartsluis, A3 en de suppleties van ecobeach van BAM.
Strukton kreeg na bijna twee jaar het nieuws dat zijn variant voor de noordelijke ring Utrecht bij de besluitvorming wordt meegenomen. Volgens projectmanager Frits Verhees van Strukton kan het ministerie veel leren van de methode die ProRail hanteert voor marktinitiatieven. Strukton Rail wist ProRail snel te overtuigen van een proef met spoorboekloos rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. De opdrachtgever vraagt uitgewerkte plannen met prijsopgaaf. Na positieve beoordeling kan de aannemer rekenen op een pilot of – toegestane – voorkeursbehandeling bij aanbesteding. In de spoormarkt zijn twee marktinitiatieven gehonoreerd en is de eerste in uitvoering.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels