nieuws

Eenvoudiger dokmodel voor Zuidas

bouwbreed Premium

De ontwikkeling van het Amsterdamse Zuidasproject kan goedkoper en minder risicovol, maar met behoud van het hoge ambitieniveau.

Dat concludeert een adviesgroep onder leiding van TU Delft-bestuurder en
oud-topambtenaar Dirk Jan van den Berg. Omdat het om een tussenrapportage gaat
voor een advies dat pas in december in zijn definitieve vorm verschijnt, wil
geen van de betrokken partijen officieel reageren. Maar vreugdekreten blijken
moeilijk te onderdrukken. “Wij zijn uitermate blij. Een project dat op sterven
na dood was, is hiermee gereanimeerd”, klinkt het enthousiast maar
off-the-record. Gisteren heeft Van den Berg de ministers Cramer (VROM) en
Eurlings (verkeer) bijgepraat. Als het project toch van de grond komt, is dat
een enorme opsteker voor het bouwbedrijfsleven, dat zich juist opmaakt voor de
grote klappen die de economische crisis de komende jaren naar verwachting
uitdeelt. Het advies is het ambititieuze dokmodel op te geven, waarbij de
infrastructuur onder de grond komt met daarbovenop gebouwen. De alternatieven
zijn een model waarbij dat ‘dok’ half onder het maaiveld gaat en één waarbij het
volledig boven de grond komt. Beide schelen honderden miljoenen euro’s.

Minder diep

Een belangrijk voordeel is ook dat deze varianten technisch minder riskant
zijn. Dat komt omdat minder diep in de grond hoeft te worden gewerkt en omdat de
geïntegreerde bouw van vastgoed en tunnels met een gemeenschappelijke fundering
wordt losgelaten. Dat verkleint de kans op wellicht ernstige tegenvallers bij de
uitvoering. Verder zijn risico’s en (financiële) verantwoordelijkheden veel
duidelijker te verdelen onder de verschillende partijen die aan de slag moeten
in dit publiek-private project. Door ontkoppeling van verschillende onderdelen
is bovendien de uitvoering beter te faseren. In plaats van één beslissing over
het geheel ziet Van den Berg een ‘tijdpad’ voor zich met verschillende
beslismomenten. Dit maakt de te nemen besluiten overzichtelijker. Bovendien is
in een later stadium makkelijker bij te sturen.

Reageer op dit artikel