nieuws

Bouw opnieuw uitgevonden

bouwbreed

Bouwen is altijd een zaak geweest van ideeën en samenwerking. Conceptueel bouwen lijkt daarom het opnieuw uitvinden van de bouw. Maar het vereist wel meer vertrouwen tussen de partijen die samen een conceptuele oplossing aanbieden.

Conceptueel bouwen is een strategie. Een aantal partijen zoals een architect,
een bouwbedrijf, enkele onderaannemers en toeleveranciers vormen een netwerk.
Samen zetten zij een doelgroepgerichte en projectonafhankelijke oplossing in de
markt. Pieter Huijbregts, adviseur voor strategische innovatie in de bouw en
directeur-eigenaar van Coficient uit Nuenen, schreef een boek over conceptueel
bouwen. Het moet een eind maken aan veel problemen in de bouw. In het voorwoord
noemt Rinus Platschorre, voorzitter van het Nederlands Verbond Toelevering Bouw
(NVTB), de lange doorlooptijd, hoge faalkosten, rompslomp en ergernis. Bovendien
is conceptueel bouwen interessant en levert het de bedrijven rendement, stelt
Platschorre. De problemen in de traditionele bouw worden veroorzaakt door
projectmatig werken met iedere keer een unieke oplossing en wisselende partners,
waarbij de lage prijs vaak de doorslag geeft, betoogt Huijbregts. Dat moet
veranderen. Volgens de auteur past een voorhoede het conceptueel bouwen reeds
toe en is de transformatie van de bouw begonnen. Zijn boek biedt de lezer
informatie over het werken met concepten, het ontwikkelen van een concept (voor
een gebied, een gebouw of een bouwdeel) en de overgang van traditioneel naar
conceptueel bouwen. Ten opzichte van traditioneel bouwen verschuift een deel van
de omzet van de voorbereiding en uitvoering naar de onderzoeksfase.Huijbregts
overhandigde het eerste exemplaar aan Hans van der Vlist, secretaris-generaal
van VROM, tijdens een bijeenkomst van het Netwerk Conceptueel Bouwen. Jan Paul
Schop van USP Marketing Consultancy presenteerde de resultaten van een onderzoek
naar conceptueel bouwen. De meeste concepten bestaan pas 3 tot 5 jaar, worden
aangeboden door relatief kleine spelers in de markt, betreffen vooral wonen en
zijn gericht op het verbeteren van kansen in de markt. Ze zijn bedoeld om in te
spelen op de wensen van de klant, maar leveren slechts een klein deel van de
omzet. Dat relativeert de stelligheid van Huijbregts. De transformatie van de
hele bouw lijkt wellicht meer een wens dan een feit.

Conceptueel bouwen van Pieter Huijbregts, Uitgever Aeneas te Boxtel, ISBN
978-90-75365-98-6, aantal bladzijden: 206, prijs: 59,00

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels