nieuws

Niftylift claimt eerste hybride hoogwerker

bouwbreed

Niftylift claimt eerste hybride hoogwerker

De HR21 Hybrid 4×4 (AWD) is volgens de Engelse producent Niftylift de eerste van een nieuwe generatie milieubewuste hoogwerkers. In combinatie met het hybride aandrijfsysteem levert het nieuwe concept betere prestaties bij een lager brandstofverbruik. De hybride hoogwerker heeft als aandrijfmogelijkheden: diesel plus elektromotor of enkel elektromotor of enkel diesel.

De Nifty HR21 hybrid is voorzien van een dieselmotor die automatisch de
elektromotor inschakelt zodra extra vermogen nodig is. Hierdoor kan de
hoogwerker volstaan met een kleinere dieselmotor (Kubota D722 met 18 pk) en dat
resulteert in een lager brandstofverbruik en geringer gewicht. Een
zuiveringsysteem voor de uitlaatgassen reduceert verder roetdeeltjes en
geluidsemissies. De accu wordt door de dieselmotor opgeladen wanneer de
hoogwerker niet in beweging is. Volgens Benelux-importeur Eurosupply uit
Moerdijk is het combineren van brandstofmotor en elektromotor te vergelijken met
de aandrijving die bijvoorbeeld in de Toyota Prius is terug te vinden. Wanneer
binnen moet worden gewerkt of buiten op plekken waar geluidsoverlast of
uitlaatgassen uit den boze zijn, kan de hybride hoogwerker ook werken op de
elektromotor alleen.

De hoogwerker heeft een maximale werkhoogte van 20,7 meter en kan bij een
platformbelasting van 225 kilogram tot 12,60 horizontaal reiken. Werken op ruw
terrein kan mede door de vierwiel aandrijving. Het eigen gewicht is 6300
kilogram. De rijsnelheid is 4,5 km/h bij 2×4 en 2,25 km/h bij 4×4.

Meer info: www.eurosupply.net.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels