nieuws

Milieuzones vergen forse investering

bouwbreed Premium

Milieuzones vergen forse investering

Ook al gaat de BedrijfsautoRAI niet door, nieuwtjes zijn er altijd. Vandaar dat de op 22 oktober verschijnende editie van de Materieelkrant (nr. 11/2009) het thema ‘Bedrijfsauto’ heeft meegekregen. Een van de artikelen in het themablok handelt over de door stedelijke milieuzones noodzakelijk geworden vlootvernieuwing van blaas- en zuigspecialist Fihuma. Een beknopte voorbeschouwing:

Fihuma in Rotterdam is marktleider in het zuigen en blazen van dakgrind in
Nederland. Het bedrijf werkt met 12 zuig-blaas vrachtwagens vanuit drie
locaties. De laatste twee jaar werd de helft van de vloot vervangen om toegang
te houden tot de milieuzones in de grote steden. Dat betekende een forse
investering, want normaliter zijn de zuig- en blaasinstallaties – grote
dielsaangedreven ‘stofzuigers’- prima te plaatsen op wat ouder gebruikt
materieel. Ze staan immers langer stil dan dat ze rijden.
Het wagenpark van Fihuma heeft in toenemende mate te maken met milieuzones. In
steeds meer steden is Euro4 met een roetfilter of Euro5 vereist. Directeur Eric
Nijemanting vertelt graag hoe de ontwikkeling van de afgelopen jaren tot die
investering van vele tonnen heeft geleid: “Tot enkele jaren geleden werkten wij
met vierassige vrachtwagens die waren voorzien van een tankopbouw met
zuiginstallatie. Later zijn we met het oog op de aslasten overgeschakeld op
trekker-oplegger combinaties. Voordeel daarvan is dat je de trekker kunt
wisselen zonder de hele opbouw te moeten demonteren. De eerste jaren werkten we
met gebruikte trekkers. Veel kilometers maken we immers niet in dit werk. De
zuig-blaasauto’s staan het grootste deel van de tijd bij renovatie- of
nieuwbouwprojecten, waardoor we uitstekend met gebruikt materieel uit de voeten
konden. Met de milieuzones gaat dat niet meer en om die reden hebben we de
afgelopen twee jaar geïnvesteerd in zes nieuwe DAF Euro5 trekkers. Het gaat om
DAF XF 105 modellen. Omdat DAF werkt met SCR hebben we een IBC met AdBlue laten
plaatsen, zodat de trucks thuis niet alleen diesel, maar ook dat goedje kunnen
innemen.”
Meer info: www.materieelmarkt.nl en
www.fihuma.nl.

Reageer op dit artikel