nieuws

‘Hoe meer lijntjes je uit zet, hoe meer combinaties er mo gelijk zijn’

bouwbreed

Een aannemer die een popfestival sponsort. Het lijkt geen voor de hand liggende combinatie. Maar Boer Bouw uit Nieuwerbrug heeft een goede reden voor die keuze. Het bedrijf wil graag jongeren voor de bouw interesseren. En wat is nou een betere plaats om jongeren er op te wijzen dat er muziek in de bouw zit dan een popfestival?


Boer Bouw uit Nieuwerbrug sponsorde in september voor het eerst Babypop, een kleinschalig muziekfestival voor beginnende bands in Woerden. Niet dat directeur Floor Boer (43) meteen begint te swingen bij de rauwe sound van Better Left Buried of Hurricane Jack. Hij houdt meer van Pink Floyd. Maar de vorige sponsor – ook een aannemer: Bébouw uit Woerden – hield er na tien jaar mee op. En er moest toch iemand zijn die lichtmasten, bouwhekken, steigerdelen, verdeelkasten en stroomkabels beschikbaar stelde.
De sponsoring van Babypop is een vorm van steun in natura. Al gaat het wel om kostbaar materiaal. De aannemer: ,,Je praat al gauw over 15.000 euro handel.” Daarnaast steekt Boer cash jaarlijks nog eens een flink bedrag in sponsoring van onder andere een voetbalclub, diverse wielerrondes, de Sinterklaasintocht, een jongerenkamp, een pluimveetentoonstelling en een vakantiespeelweek.
Het gaat om forse bedragen. Maar het is geen weggegooid geld. ,,Je bezorgt mensen plezier en bouwt meteen een stukje naamsbekendheid op,” legt Boer uit. ,,Bij zo’n popfestival komt een breed publiek. Wie weet lopen er bestuursleden rond van een vereniging die een nieuw clubhuis wil laten bouwen of ziet een ondernemer die wil uitbreiden de borden met mijn naam erop hangen.”
Behalve reclame voor het eigen bedrijf is sponsoring ook een vorm van maatschappelijke verantwoordelijkheid, vindt de bouwer. ,,Als door jouw inspanning een vakantiespeelweek of een dorpsfeest kan doorgaan moet je niet je hoofd omdraaien.”

Belasting

Maar sponsorgeld moet wél goed worden besteed, want deze uitgaven komen ten laste van de winst; ze zijn, zegt Boer, niet aftrekbaar van de belasting. En het rendement blijft onvoorspelbaar. Sponsoring van een vorig muziekfestival, waar Boer personeel hoopte te werven met een spandoek ‘Er zit meer muziek in de bouw dan je denkt’ leverde niets op. ,,Het is altijd afwachten. Sponsoring is een vorm van netwerken. In principe geldt: hoe meer lijntjes je uitzet, hoe meer combinaties er mogelijk zijn. Als lid van een autoclub ben ik via een andere autogek in contact gekomen met een ondernemer voor wie ik intussen al heel wat werk heb gedaan. Het is vaak een kwestie van toeval. Er moet maar net iemand zijn die jouw naam opvangt en doorgeeft. ”

In de rubriek de sponsor staat elke week een activiteit centraal die door een bouwbedrijf wordt gesponsord.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels