nieuws

‘Geluidsisolatie vergt specialisten’

bouwbreed Premium

‘Geluidsisolatie vergt specialisten’

De behoefte aan maatregelen tegen geluidshinder in gebouwen is enorm, zien ze bij de KGI-groep. Maar specialisten die erin voorzien zijn er nauwelijks. De KGI-Academie moet daarin verandering brengen.

“Wij willen het vak geluidsisolatiemonteur op de kaart zetten”, verklaren
Lucas Keizer en Leonie Vermeulen. De eerste is directeur van de KGI-groep, de
tweede van het trainingsinstituut Voorwaarde in Den Haag. Samen hebben ze de
KGI-Academie opgezet, die vakmensen gaat bijscholen. Hun doel is te komen tot
een landelijk netwerk van bedrijven die geluidsisolatie vakkundig aanpakken. Het
werk, verzekeren ze, ligt voor het opscheppen. “50 Procent van de Nederlanders
heeft last van geluid.” Ze schatten de omvang van de potentiële markt op
honderden miljoenen per jaar. Volop werk aan de winkel zien ze in
utiliteitsbouw, de horeca, woningen en op schepen. “Corporaties krijgen
ontzettend veel klachten en weten niet hoe ze die moeten oplossen”, constateren
ze. “We hebben met een aantal gesproken en die staan te springen om een aannemer
te contracteren waarvan ze weten dat die het kan.” Soms zijn maatregelen
getroffen, maar blijken deze niet te werken. Bijvoorbeeld omdat ze niet goed
zijn uitgevoerd. “Geluidsisolatie is een vak waarin je veel factoren aan elkaar
moet koppelen.” De problemen in de bestaande bouw zijn groot, maar ook in de
nieuwbouw lijkt veel fout te gaan. Installaties zoals radiatoren en sanitair
zijn berucht naar ook trappen, deuren en vloeren blazen een partijtje mee omdat
geluidsbruggen niet of onvoldoende zijn aangepakt.

Claim

Het nieuwe winkelcentrum dat vorig jaar in Heiloo werd opgeleverd heeft
Keizer veel werk opgeleverd. Het zou zo worden gebouwd dat een grand café in de
appartementen die eraan grenzen geen hinder zou bezorgen. Toch klaagden de
bewoners steen en been. “Wat bleek: de verkeerde materialen waren gebruikt, ze
waren verkeerd gemonteerd, kortom: alles moest eruit en opnieuw worden gemaakt.
De schade is bij elkaar zes ton. De horecaondernemer heeft een claim neergelegd
bij de projectontwikkelaar. Die let de volgende keer wel op.” Keizer
Geluidsisolatie in Volendam, waaruit de KGIGROEP is voortgesproten, begon een
tiental jaren geleden met de ontwikkeling van het vak als specialiteit. Het
bedrijf richtte zich tot vorig jaar vooral op de markt in Noord-Holland. Een
denkbeeldige brancheorganisatie van geluidsisolatiespecialisten zou al die tijd
zinloos zijn geweest want deze tak van sport blijkt verder nauwelijks opgepakt.
De reden laat zich raden: “Toen de bomen nog tot in de hemel groeiden, kon het
niemand wat schelen. Behalve dan de eindgebruiker. Als die eenmaal last heeft
van geluid, zal die een volgende keer geen gehorig huis meer willen.” Keizer en
Vermeulen zien een gebrek aan kennis en bewustzijn in de hele bouwkolom.
“Voorkoming van geluidhinder zou een voorwaarde moeten zijn in het programma van
eisen. Dan wordt het dwingend voor de aannemer. Als het werk achteraf niet goed
blijkt, gaat het geld kosten. Zo’n stok achter de deur voorkomt knutselwerk.”

Nieuwbouw

Hoog tijd, vinden ze, dat in elk geval de nieuwbouw goed wordt uitgevoerd.
“Achteraf verbeteringen aanbrengen kost bakken met geld.” Behalve in de
bouwkundige ingrepen gaat dat zitten in “maatschappelijke kosten zoals alleen al
een miljard euro door ziekteverzuim”. En daar komt nog een hoop bij: “Verminderd
woongenot, burenruzies, gedwongen verhuizingen en de kosten van eenadvocaat”.

Herkenbaarheid

De KGI-groep zoekt partners in heel Nederland, die getraind worden op de
KGI-Academie. Dat kan op het – oplopende – niveau van monteur tot uitvoerder en
geluidsisolatieondernemer. De opleidingen beginnen in januari. Herkenbaarheid is
nodig om het kaf van het koren te scheiden. “Iedereen weet wel een aannemer te
vinden. Maar hoe weet je dat die verstand heeft van geluidsisolatie?” Vandaar de
opzet met herkenbare kleding en auto’s, ook binnen andere bedrijven die meedoen.
“We zijn bezig het onderwerp te agenderen bij architecten, ingenieursbureaus,
corporaties, ontwikkelaars; ze weten het allemaal en willen graag samenwerken.
“We hopen dat dit initiatief een sneeuwbaleffect krijgt.” Keizer is druk bezig
met de werving van de toekomstige partners voor het landelijke netwerk.
“Aannemers reageren positief maar vinden het wel jammer dat ze het zelf niet
hebben bedacht.”

Reageer op dit artikel