nieuws

Gelderland bouwt wegen in recordtijd van zes jaar

bouwbreed

– Gelderland eist een voortrekkersrol op als het gaat om innovatief aanbesteden. In recordtijd weet de provincie wegen te bouwen. Daarbij zet gedeputeerde Marijke van Haaren in op betrouwbaarheid van de opdrachtgever en ruimte voor de aannemer.

De provincie weet binnen zeven jaar wegen te bouwen, de helft van de veertien jaar die Rijkswaterstaat nodig heeft om infrastructuur te realiseren. “Met extra instrumenten als de nieuwe Tracéwet en Elverding kan de bouwtijd zelfs terug naar zes jaar”, verwacht gedeputeerde Van Haaren. De opdrachtgever verwacht de komende acht jaar voor zo’n 300 miljoen euro aan nieuwe infra-projecten op de markt te zetten.
De provincie heeft inmiddels goede ervaringen met dbm-contracten en verwacht ook voor de nabije toekomst veel gebruik te maken van de extra ruimte die de contractvorm biedt voor aannemers. Het Nijmeegse Plein, N302 Harderwijk en N322 Druten Beneden Leeuwen zijn op die manier in recordtijd gerealiseerd.
De contractvorm leidt tot een goede prijs-kwaliteitverhouding van het project, maar verklaart nog niet de snelheid. De provincie weet vooral tijd te besparen door met alle betrokken partijen duidelijke afspraken te maken. “In eerste instantie publiek-publiek. Zonder een akkoord met gemeenten zijn projecten gedoemd te mislukken. In tweede instantie met omwonenden en bedrijven rond een project. Een zaak bij de Raad van State levert minimaal een jaar vertraging op en daarmee is een fors bedrag gemoeid. Dat geld kun je ook steken in gezamenlijke oplossingen waar gedupeerden wel mee uit de voeten kunnen.” Bij de N322 is om die reden gekozen voor een onafhankelijke mediator om met een van de bezwaarmakers tot een akkoord te komen.
Van Haaren beseft dat de rechter niet altijd buiten de deur kan blijven. Bij de N346 Lochem dreigt Natura 2000 roet in het eten te gooien, want de weg doorkruist een roekenkolonie en vleermuisroute. Daarnaast zien een zestal omwonenden van Hummelo de 1,5 kilometer verdiepte rondweg (N314) ten westen van de gemeente niet zitten. Toch pakt de aanpak van een luisterende betrouwbare partner vaker versnellend dan vertragend uit. Gelderland ervaart verder dat de extra tijd en moeite in de voorfase zich dubbel en dwars terugbetaalt. Eensgezindheid over één tracé, in de geest van de commissie Elverding, stimuleert een vlotte uitvoering, weet de provincie inmiddels.
Het succes smaakt naar meer en andere opdrachtgevers kunnen ook profijt uit trekken uit de ervaringen van Gelderland. Voor de korte termijn zijn dat waarschijnlijk de N438 Zutphen – Eefde en N303 Rondweg Voorthuizen. Voor de iets langere termijn heeft de gedeputeerde 125 miljoen euro bij elkaar om vijf knelpunten op te lossen: N320 Culemborg, N322 Zaltbommel, N309 ’t Harde en twee in de N345 Voorts-de Hoven/Zutphen.
De combinatie van ontwerp en bouw met vijftien jaar onderhoud bevalt goed. “Wij zijn sterk in procedures en processen en de markt in logistiek en materialen. Die basis is de grondslag voor de afweging van de contractvorm per project, want het blijft maatwerk. Als het meerwaarde oplevert, staan we ook open voor een dialoogfase of risico-alliantie”, vult Margareta Rajkowski, hoofd uitvoering werken aan. Het meenemen van de financiering is niet lonend voor projecten onder de 60 miljoen euro heeft de provincie laten uitzoeken na het verschijnen van het rapport van de commissie Ruding, die suggesties deed over private financiering van infra-projecten.
Voor projecten tot 500.000 euro is traditioneel aanbesteden de beste methode, heeft de provincie zelfs uitgeprobeerd. Jaarlijks gaat het om ongeveer 100 projecten met een omvang van ongeveer 500.000 euro. De praktijk is daarom dat 90 procent van het werk traditioneel op de markt komt en Gelderland is niet van plan daar verandering in aan te brengen. Als experiment besteedde Rajkowski twee gelijkwaardige rotondes aan, de een in d&c en de ander traditioneel. “Zowel de aannemer als wij waren niet gelukkig met d&c. De voorbereidingskosten waren 25.000 euro in plaats van 10.000 euro en die werden niet terugverdiend. Als je weet wat je wilt, is RAW een uitstekende vorm: De voorfase is snel doorlopen en zowel opdrachtgever als opdrachtnemer weten van elkaar wat te verwachten.” De provincie tast bij grote projecten wel innovatieve vormen af. Een plafondbedrag met daarnaast optimale ruimte om te scoren op kwaliteit heeft twee goede projecten opgeleverd.

Grote projecten Gelderland

N302 Harderwijk
N303 Voorthuizen
N303 en N798 Putten
N314 Hummelo
N322 Druten-Beneden-Leeuwen
N346 Lochem
N348 Zutphen-Eefde
N837 Arnhem-Heteren
N831 Hedel
N348 Traverse Dieren
A15 en N18 zijn rijksprojecten waar de provincie aan meebetaalt
Bron: Provincie Gelderland

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels