nieuws

E-time

bouwbreed

Jong geleerd is oud

..? Als we onze oren en ogen de kost geven, merken we dat de jeugd heel wat uurtjes in de week bezig is met de e- van electronic. Op zeer jonge leeftijd leren kinderen om te gaan met beeld en geluid. Als baby spelen ze met Fisherprice, als peuter met V-Tech, als kleuter beginnen ze om te gaan met Nintendo en andere e-games en als schoolkind, puber, adolescent met playstation, alle soorten en maten internetgames, mobiele telefoons, iphones, e-books, enzovoort.
Wat een verandering zal het zijn als zij in het onderwijs terechtkomen waar zij circa 80 procent van de tijd moeten doorbrengen met pen, potlood en schrift. De verandering is helemaal groot voor wie in de bouw gaat werken; met straathamer, troffel, voegspijker, schop, enzovoort.
Waar blijven de innovators van deze tijd?
Blijven de scholen in de infra niet ver achter? Stel je voor dat je bijvoorbeeld in Harderwijk of elders les krijgt met behulp van een e-bord; geen pen, potlood, gum of papier maar een beeldscherm, natuurlijk breedbeeld. Je ziet het hele hoofdstuk met behulp van animatie voorbijkomen. Daarna de generale repetitie of toets. Je kunt dan eerst kiezen of je de antwoorden wilt geven door middel van pijltjes, toetsen, draadloze antidiefstal muis of joystick. Daarna kun je door middel van gaming antwoorden.
Maar dan kom je buiten. In de infra is de e- op de werkvloer al weer snel vergeten. Denk maar weer aan de kruiwagen en andere ouderwetse gereedschappen.
Willen we mensen krijgen en houden in de infra, dan moeten we snel een cultuuromslag maken.
De cultuur in de infra heeft mijns inziens nog een lange weg te gaan. Anders is het niet ‘jong geleerd is oud gedaan’ maar ‘jong geleerd is oud afgedaan’.
Directeur Hoogstraten
Wegenbouw BV,
Dodewaard

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels