nieuws

Vertraging in Dubai kost Van Oord 400 miljoen

bouwbreed

“In plaats van tien schepen en negenhonderd man personeel zijn er nu nog twee schepen en zo’n tweehonderd man actief. Onze opdrachtgever wil dat we doorgaan, maar in een lager tempo. De daar niet meer actieve schepen hebben we elders in de wereld kunnen inzetten”, aldus De Ridder. Na de afgelopen topjaren verwacht hij voor dit jaar een lagere omzet en winst.

“In plaats van tien schepen en negenhonderd man personeel zijn er nu nog twee schepen en zo’n tweehonderd man actief. Onze opdrachtgever wil dat we doorgaan, maar in een lager tempo. De daar niet meer actieve schepen hebben we elders in de wereld kunnen inzetten”, aldus De Ridder. Na de afgelopen topjaren verwacht hij voor dit jaar een lagere omzet en winst.
In de rest van de wereld is van de kredietcrisis minder te merken dan in Dubai. Dat komt omdat veel opdrachtgevers overheden zijn, die de projecten wel gewoon door laten gaan. “En de start van de aanleg van de Tweede Maasvlakte in eigen land vangt een stukje van het verlies aan werk in Dubai op. Ik verwacht niet dat we daar de komende twee jaar weer op volle toeren gaan draaien”, aldus de Van Oord-directeur.
Hij ziet de problemen daar ook niet als uniek. In de baggermarkt is vaak sprake van een cyclisch verlopende productie. De Ridder ziet dan ook voorlopig geen ontslagen vallen. “Daar is nu geen aanleiding voor.”

Goliath

De baggeraar heeft overigens net een nieuw schip gedoopt, de Go­liath, een Backacter 1100, volgens eigen zeggen de sterkste backhoe ter wereld. Van Oord-topman Pieter van Oord ziet in dat segment schepen een ontwikkeling die de hoppervloot sinds de jaren negentig heeft doorgemaakt: steeds groter en sterker.
En groot is het schip met z’n lengte van bijna 67 meter en een breedte van 18 meter. Aan de hydraulische arm, die tot zo’n 32 meter diep kan baggeren, kunnen bakken tot 40 kuub inhoud worden gehouden. “Twee vrachtwagens vol”, duidt Van Oord. “De grootte van een studentenkamer”, volgens zijn financiële man. Een zusterschip, de Simson, zal in juni klaar zijn. Waar de Goliath vooral in het westen zal worden ingezet, is de Simson bedoeld voor het Midden-Oosten. De eerste echte klus voor de Goliath zal in Ierland zijn, waar bij Corrib de harde grond nabij de kust zal worden aangepakt en een hopper wat verder uit de kust de zachtere grond voor haar rekening neemt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels