nieuws

Tunneltent onderschept op innovatieve wijze vlieg tuiglawaai op Schiphol

bouwbreed

Een 2 kilometer lange tunneltent als geluidwal langs de polderbaan van Schiphol. Daarmee won Toine van Goethem de prijsvraag voor een innovatieve geluidsbarrier. Als de baan buiten gebruik is, wordt de wal ingeklapt.

Vooral aan de zuidkant van de Polderbaan als de vliegtuigen de motoren laten loeien maar nog geen snelheid maken, is de overlast voor bedrijven en bewoners in de omgeving groot. Vooral laag geluid, gerommel met een frequentie van rond de 30 Hz vormt een probleem. Schiphol had in een grote internationale prijsvraag met in totaal 1,25 miljoen euro aan prijzengeld om oplossingen gevraagd. De opdracht is om minimaal 7 decibel geluidsreductie te bewerkstelligen. De winnaars in de drie categorieën geven hun rechten wel uit handen. Schiphol mag hun plannen doorontwikkelen en tot uitvoering brengen.
Van de prijzenpot kreeg architect en stedenbouwkundige Toine van Goethem met zijn adviseurs maar liefst 750.000 euro. Zijn ontwerp bestaat uit een langgerekte tunneltent van 2 kilometer lengte. De tent is 10 tot 15 meter hoog en heeft gekruiste glasvezel stokken. Hij mag hem op amper 75 meter van de startbaan plaatsen, omdat hij ingeklapt geen gevaar oplevert voor landende vliegtuigen die van de startbaan raken.
Ook veroorzaakt het zachte oppervlak van de tent geen turbulentie. Inklappen gebeurt door het doek op te vangen met karretjes die over een rails rijden die met lieren worden voortgetrokken. Dat lijkt wat simplistisch, geeft Van Goethem toe, maar lieren worden niet voor niets in de offshore zoveel gebruikt: omdat ze zo bedrijfszeker zijn.
De ruimte onder de tent kan bovendien worden benut voor het kweken van algen in grote waterbassins. Dat biedt de extra functie die Schiphol als eis had gesteld bij de prijsvraag. De algen worden gevoed met het vergiste effluent van de rioolinstallatie van Schiphol. Wat overblijft zijn de algen zelf, die tot brandstof kunnen worden geperst en een heel klein beetje zand en ander vuil.

Ontwerpprijs

In de categorie bedrijven sleepte Dura Vermeer de ontwerpprijs in de wacht. De aannemer zocht samenwerking met akoestisch specialisten van ingenieursbureau Arup en architect Kas Oosterhuis. Ze kwamen uit op een twee kilometer lange geluidwal op zo’n 300 meter afstand van de polderbaan, waarin kantoren en bedrijven worden ondergebracht.
Afhankelijk van de marktomstandigheden kan er tussen de 30.000 en 100.000 vierkante meter vloeroppervlak worden ondergebracht. Kas Oosterhuis deed al eens iets vergelijkbaars langs de A2 bij Utrecht. Op zijn hoogste punt is de geluidwal 20 meter hoog, om aan de vereiste reductie van 7 dB te komen.
Bij de categorie ontwerpbureaus viel bureau Brandes en Meurs in de prijzen met hun ontwerp De Dobber. Net als Dura Vermeer namen zij 250.000 euro mee naar huis.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels