nieuws

Rijkswaterstaat onderzoekt Japans zoab-beleid

bouwbreed

Rijkswaterstaat overweegt zoab al na een jaar of acht jaar preventief te vervangen zoals in Japan gebruikelijk is.

“Wij brengen de voor- en nadelen van cyclisch onderhoud momenteel in kaart. Daarmee beogen we grotere wegvakken van A naar B op een bepaald tijdstip geheel te onderhouden, ook al zijn bepaalde stukken weg nog niet aan vervanging toe”, aldus de overheidsdienst.
De huidige onderhoudsstrategie van de Nederlandse wegenbeheerder is gericht op “optimalisatie, kosten en beschikbaarheid”.
Dat betekent dat Rijkswaterstaat delen van wegen alleen vervangt als het echt nodig is. Dat dit verkeerd kan uitpakken, bleek deze winter: ruim veertig vorstschadegevallen op vooral oudere wegen. Van een onverantwoorde gok wil de overheidsdienst echter niet spreken.
In Japan worden tolwegen standaard om de acht jaar vervangen om ze altijd beschikbaar te houden. “Een nadeel van deze onderhoudsfilosofie is dat de potentiële kwaliteit van een zoab-deklaag niet volledig wordt benut”, aldus Rijkswaterstaat.
Overigens is de wegbeheerder begonnen met het uitkeren van schadevergoedingen uit aan automobilisten die vorstschade aan hun voertuig opliepen door aangetast asfalt.
> techniek 10: wij gokken niet
met zoab

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels