nieuws

Rijkswaterstaat: Alle asfalt is in de winter bevroren

bouwbreed

Technisch is het mogelijk om bij vorst te asfalteren, maar waar is in de winter asfalt vandaan te halen? Het is allemaal bevroren.

Dat was de reactie van een woordvoerder van Rijkswaterstaat op het persbericht van VBW-Asfalt, dat het goed mogelijk is om de schade aan het wegdek van de A6 te repareren. Evert de Jong van VBW-Asfalt geeft toe: “Dat is een overweging, maar er zijn altijd installaties die kunnen produceren. Asfalt is verkrijgbaar. Bij vorst is het wel nodig maatregelen te treffen en het vraagt extra aandacht en investering.”
Maandag ontstond vorstschade aan het wegdek van de A6 in de richting Muiden tussen Muiderberg en het knooppunt Muiderberg. Rijkswaterstaat vond de situatie onverantwoord en sloot de rechterrijstrook en de vluchtstrook af. Dat leverde verkeershinder op. Rijkswaterstaat aarzelde. VBW-Asfalt merkte op dat de weg best gerepareerd kon worden, ook bij vorst.
Maar Rijkswaterstaat overwoog niet alleen een spoedige reparatie. Het zeer open asfaltbeton is aangebracht in 1992 en is aan groot onderhoud toe. Binnenkort vinden werkzaamheden plaats, waarvoor wegmarkeringen moeten worden aangebracht. Dat gaat niet zo goed op zoab, is de ervaring. Om die reden heeft Rijkswaterstaat besloten om allereerst met een fijne frees de toplaag van de vier stroken over anderhalve kilometer te verwijderen. De laag eronder wordt tijdelijk de toplaag. “Dat is een veilige en snelle oplossing met de minste verkeershinder”, aldus Martin Zwaan van Rijkswaterstaat. Binnenkort valt het besluit of de nieuwe toplaag in zoab of in dicht asfaltbeton (dab) zal worden uitgevoerd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels