nieuws

Muiderbrug buigt onvoldoende bij opvijzelen

bouwbreed

De Muiderbrug in de A1 blijkt stijver dan gedacht. Dat is de reden dat er vertraging optrad bij het opvijzelen van de brug, die wordt omgetoverd in een tuibrug.

De oorzaak van de vertraging van twee weken ligt dus niet bij onderaannemer Freyssinet, zoals Cobouweerder suggereerde. De brug wordt deze weken ter plaatse van de oeverpijlers 20 centimeter opgevijzeld om hem voor te bereiden op een vierlaags containervaart. Bij de landhoofden gebeurt voorlopig niets in de verwachting dat het dek flexibel genoeg zou zijn. Dat was vooraf door Rijkswaterstaat met modellen bepaald.
Maar in de praktijk blijkt de veertig jaar oude staalconstructie volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat zich veel stijver te gedragen. Het vijzelen is afgebroken om eerst te kunnen berekenen of het wel verantwoord is om door te gaan.
Alle werkzaamheden aan de brug vinden tot nu toe plaats zonder hinder voor de automobilisten. Aannemer CFE is al sinds deze zomer bezig met de brug die door de weggebruikers nauwelijks wordt opgemerkt. Automobilisten hebben nauwelijks het besef dat ze over een brug rijden. Maar vanaf dit voorjaar gaat dat ingrijpend veranderen, verzekert Ryan Lievaart van Rijkswaterstaat. De kokerbrug met orthotrope plaat verandert in een opvallende tuibrug met twee 70 meter hoge pylonen. Die pylonen worden opgebouwd uit geprefabriceerde betonelementen die eveneens door Freyssinet worden voorgespannen. De eerste 50 meter, tot het aangrijpingspunt van de tuien, wordt medio april in een weekeinde neergezet. Daarna start ook al snel de montage en het op spanning brengen van de tuien, wat Freyssinet ook voor zijn rekening neemt.
De tuien trekken het brugdek in het midden nog een paar decimeter omhoog, zodat vierlaagse containerschepen het Amsterdam-Rijnkanaal hier ongehinderd kunnen passeren, zoals internationaal is afgesproken.
Komende weken gaat staalbouwer Victor Buyck stalen opvangliggers onder de brug monteren, die nodig zijn voor de geplande verbreding. Dat betekent al een flinke extra belasting voor de staalconstructie, waarvoor het verkeer in smallere rijstroken naar het midden van de brug moet verschuiven. Die herindeling gaat gepaard met een vermindering van de maximumsnelheid en gaat volgende week van start.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels