nieuws

Bouw De Vredenburg blijft pr obleem

bouwbreed

Het archeologisch onderzoek is al gedaan, en de afscheidingshekken staan ook allang in het centrum van Utrecht. Toch wordt er nog steeds niet gebouwd aan het nieuwe appartementen- en winkelcomplex De Vredenburg aan het gelijknamige plein. Ontwikkelaar Corio hoopt volgende week eindelijk aan de slag te kunnen.

“Het gaat inderdaad niet van een leien dakje”, verzucht Gert-Jan Dousi van Corio. Maar in paniek raakt hij niet. “Dit project ligt al zo’n vijftien jaar op de tekentafel. Die fase hebben we nu gehad. Het is bovendien het grootste binnenstedelijk winkelproject van Nederland, dus dan zijn er wel eens wat tegenslagen.”
Corio en bouwer BAM wachten nu nog op een uitspraak van de gemeentelijke bezwaarcommissie over de laatste luchtkwaliteitsrapportage. Het is het zoveelste bezwaarschrift in het project. De meeste komen van één persoon, Kees van Oosten, die zich via verschillende belangengroepen laat gelden als vleesgeworden struikelblok in bouwprocedures. Maar Corio laat zich niet langer tegenhouden. Dousi: “Als de uitspraak volgende week voor ons gunstig is, dan bellen we de bouwer en gaan we direct aan de slag.”

Luchtverontreiniging

Toch is het maar de vraag of gemeente en ontwikkelaar daadwerkelijk kunnen beginnen. Enkele medestanders van Van Oosten, chemicus Ben Nijssen en bouwfysisch adviseur Ted Zorn, voeren sinds vorig jaar eigen luchtkwaliteitsmetingen uit. Met zelf aangeschafte apparatuur worden op een zestal plekken in de binnenstad de concentraties fijn stof en stikstofdioxide gemeten. In een voorlopig rapport trekken de binnenstadbewoners al opzienbarende conclusies: de hoeveelheid NO2is op alle plekken veel hoger dan de modellen van de gemeentelijke rapporten aangeven, en hoger dan de Europese normen. Volgens de onderzoekers komt dat doordat de gemeente er ten onrechte vanuit gaat dat de onlangs ingezette nieuwe stadsbussen schoner zijn dan uit de metingen blijkt. Juist met 144 schonere bussen wilde de gemeente de luchtvervuiling op het Vredenburg compenseren. De gemeente heeft de luchtvervuiling zelf niet gemeten, maar werkt alleen met berekeningsmodellen.
Zorn en Nijssen willen nog tot februari blijven meten, maar nu is al duidelijk dat de resultaten door bezwaarmakers worden gebruikt om de bouw opnieuw te vertragen. Langs het nieuwe gebouw op het Vredenburg rijden straks immers 2600 bussen per dag.
Maar de gemeente Utrecht is het wachten onderhand zat. Volgens woordvoerder Natalja Talitsch kan Utrecht weinig doen tegen beroepsbezwaarmakers als Van Oosten. “Het is zijn recht om bezwaar te maken. In het hele ontwikkelgebied gaat het om zo’n drieduizend verleende vergunningen. En in alle zaken en procedures hebben we tot nu toe gelijk gekregen.”

Kasteel

Gebouw De Vredenburg komt te staan op de plek waar vroeger een kasteel stond. Er komen winkels met daarboven tachtig appartementen. In de kelder komt een ruime openbare fietsenstalling. Hier zijn straks ook de fundamenten van het oude kasteel uit 1528 te zien.
Het winkel/appartementencomplex is het eerste deelproject in de grootschalige aanpak van het Utrechtse stationsgebied.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels