nieuws

‘Werken gaat beter als je er een goed gevoel bij hebt’

bouwbreed Premium

‘Werken gaat beter als je er een goed gevoel bij hebt’

Snelle groei was geen doel toen hij vijf jaar geleden begon met adviesbureau Van Heijst & Partners, zegt Leo van Heijst. Integendeel.

“Ik had vijf jaar erg hard gewerkt als directeur van het gemeentelijk
grondbedrijf van Zwolle en dacht: ik ga het eens rustiger aan doen, niet opnieuw
zo hard werken. Een van mijn dochters is licht gehandicapt en ik wilde graag
meer tijd voor haar hebben.” De groei begon, legt hij uit, met het aannemen van
een secretaresse. “Ter ondersteuning nam ik er nog iemand bij aan. Maar met twee
mensen in dienst moet je ook genoeg verdienen om die te betalen.” Werk genoeg,
bleek en om dat te doen waren weer nieuwe mensen nodig. Toch, onderstreept hij,
is zijn volgorde in principe andersom. “Ik zoek mensen die in het bedrijf
passen. Doen ze dat, dan zoek ik wel werk voor ze.” Acht jaar na de start telt
Van Heijst & Partners twintig medewerkers en huist het in een van de meest
bijzondere monumenten van Zwolle: het veertiende-eeuwse pand Bestevaer. Komende
maand opent het bovendien een tweede vestiging, in Almere. De keus voor die stad
heeft te maken met één van de pijlers van het bureau: begeleiding van
particuliere opdrachtgevers. Almere maakt, zo ziet Van Heijst, serieus werk van
particulier opdrachtgeverschap. “De gemeente selecteerde ons als erkend
bouwbegeleider.” Ondanks de economische crisis, voorziet hij voor de komende
tijd verdere personeelsuitbreiding. “Met de mensen die nu in dienst zijn, hebben
we veel disciplines in huis. Maar we willen ook voor iedereen een vervanger
hebben.” Bij projecten als het Homeruskwartier in Almere, bedoeld als icoon voor
het particulier opdrachtgeverschap, draait het om ruimtelijke ordening en alles
wat daarbij komt kijken. Werk op dat terrein is vanaf de start de basis voor Van
Heijst & partners. Opdrachten kunnen gaan om woningbouw, zorgvoorzieningen,
groen of complete gebiedsontwikkeling.

Affiniteit

Collectief particulier opdrachtgeverschap ziet Van Heijst opkomen voor
bijzondere woonvormen, bijvoorbeeld voor ouderen of mensen met een handicap.
“Zulke projecten, vaak in combinatie met zorg, spreken mij aan”, schetst hij de
essentie van zijn affiniteit daarmee, in dit geval gestimuleerd door de ervaring
met zijn licht gehandicapte dochter. Zijn uitgangspunt is dicht bij zichzelf te
blijven. Werken heeft een emotionele kant, onderstreept hij. “Je moet de emoties
wel onderkennen. Van emoties kun je op een positieve manier gebruikmaken. Kunst
is na te gaan hoe je de emotie die je in het persoonlijk leven ervaart kunt
inzetten in het bedrijf. Blijheid maakt dat mensen graag met je samenwerken.
Boosheid geeft verwijdering en kan wellicht onbedoeld worden opgewekt. Goed om
op te letten.” Veel bedrijven verwaarlozen emotionele factoren, vindt hij. “Het
rationele voert de boventoon.” Hoe dit kan uitpakken, ziet hij bij grote
projectontwikkelaars. “Meestal spelen ze hun spel met gemeenten met slechts één
doel voor ogen: zoveel mogelijk winst maken. Dat is mij te beperkt. Een aantal
dat hiermee heel groot is geworden, krijgt, nu de economie terugvalt, de
grootste klappen.” Tegelijk ziet hij succesvolle bedrijven “die wat meer op
emoties drijven”, zoals VolkerWessels. “Mijn gevoel is, dat die minder
afhankelijk zijn van de conjunctuur, omdat de betrokkenheid van het personeel er
anders is dan gemiddeld.”

Trots

Ondanks relativerende opmerkingen over zijn rol, onderkent hij trots te mogen
zijn op wat is bereikt. “We groeien hard en het is spannend hoeveel groter het
bedrijf nog kan worden bij de huidige opzet”, doelt hij op de platte organisatie
die hij wil handhaven. “Ik leg verantwoordelijkheden zo laag mogelijk. Als
directeur ben ik het boegbeeld maar ik heb gezegd tegen de mensen: de
verantwoordelijkheid ligt bij jullie. Ze hoeven het niet voor mij te doen, ik
red me wel.” Een tijdje geleden, verhaalt hij, zat hij “met een
projectontwikkelaar” in de auto. Die werd tijdens het gesprek gebeld over de
vervanging van een kapotte bureaustoel. “Ik wil me niet bezig houden met zulke
beslissingen. Ook niet over, bijvoorbeeld, de aanschaf van een bedrijfsauto. Als
je mensen zelf verantwoordelijkheid geeft, nemen ze die, is mijn ervaring. Hier
zijn drie of vier mensen die in aanmerking komen voor een auto van de zaak. Maar
ik bepaal niet voor ze wat nodig is.” Geen van hen blijkt een auto te hebben
aangeschaft. Als optie voor een landelijk bereik denkt hij aan een nieuwe
vestiging in het westen of in Brabant. “Ik zou een bestaand bedrijf kunnen
overnemen. Maar wat zal de integratie van een andere bedrijfscultuur betekenen
voor de sfeer in het bedrijf”, ziet hij ook haken en ogen. “Ik wil me er niet te
veel me bezighouden, laat het maar op me afkomen. Zodra het zich aandient, neem
ik er wel een besluit over.” En de partners dan? Bureaupartners zijn er niet.
Dat was ooit wel de inzet, verklaart hij hoe de naam tot stand kwam. Vroeg of
laat moet de zaak ook zonder hem verder. “Daarvoor heb ik de aandelen
ondergebracht in een stichting. Die heeft een sterk bestuur, met verschillende
prominenten, dat kan zorgen dat de continuïteit is gegarandeerd.”

Het Zwolse adviesbureau Van Heijst & Partners ontwikkelde zich in acht
jaar tijd tot een bedrijf met twintig medewerkers en voorziet verdere groei. Een
verhaal over emotie als succesfactor.

Reageer op dit artikel