nieuws

Nieuwe centrale Dutch Infra Tech kan vele recepten aan

bouwbreed Premium

Nieuwe centrale Dutch Infra Tech kan vele recepten aan

Dutch Infra Tech bouwt een nieuwe centrale in Rotterdam. Het bedrijf maakt bouwstoffen van reststoffen door immobilisatie met Megatrax. De onderneming veroorzaakt stof, maar voldoet volgens de Milieudienst goed aan de voorschriften.

“Wij verzamelen zeefzand, thermisch gereinigde grond, spoorwegballast,
vliegas en het glas van beeldbuizen”, zegt Edward de Jong, adjunct-directeur van
Dutch Infra Tech. Het bedrijf ligt net binnen de ruit van autosnelwegen rond
Rotterdam, tussen de A20 en het Kralingsebos. De Jong vindt het een prima
locatie, want bijna alle stoffen worden per vrachtwagen getransporteerd. “Wat
wij ontvangen is moeilijk te reinigen. Wij mengen het in bepaalde verhoudingen
en voegen Megatrax en hoogovencement toe. Onze producten voldoen aan de eisen
voor vormgegeven bouwstoffen uit het Besluit Bodemkwaliteit”, aldus De Jong.

Vloeistofdicht

Megatrax is een poeder, dat bijdraagt aan het immobiliseren van de
verontreiniging in de reststoffen. Het wordt geleverd door Megatrax Benelux in
Rosmalen. Een bouwstof met Megatrax loogt vrijwel niet uit door contact met het
grondwater of hemelwater. De producten van Dutch Infra Tech bieden dan ook een
volwaardig alternatief voor schoon zand en grind. “Je kunt bijvoorbeeld een
stabiele plaat als fundering uitvoeren. Met een laag asfalt of een betonnen
deklaag erop heb je een vloeistofdichte vloer”, aldus De Jong. De bouwstoffen
van Dutch Infra Tech worden ook toegepast in wegfunderingen en betonblokken. De
centrale is een volcontinu bedrijf. “Vorig jaar hebben we 200.000 ton geleverd.
De nieuwe centrale heeft een capaciteit van 500.000 ton”, aldus de
adjunct-directeur. De centrale kan verschillende recepten aan. Met een shovel
worden de reststoffen in de bunkers gestort. Zij gaan via een opvoerband naar de
tussenbunker bovenin de mengtoren. Cement, Megatrax, vliegas en andere stoffen
bevinden zich in silo’s. Plastische producten worden per truckmixer vervoerd,
aardvochtige producten per kippertrailer. Het mengen duurt een minuut. Het
transport en de verwerking moeten binnen vier uur plaatsvinden. Op het
bedrijfsterrein van Dutch Infra Tech liggen hoge bergen reststoffen. De wind
zorgt voor nogal wat stof. De Jong: “We besproeien de reststoffen met water.
Hemelwater vangen we op en we gebruiken het na reiniging bij de productie.”

Woonwijken

Op nog geen kilometer afstand liggen de eerste woonwijken van Rotterdam.
Volgens De Jong hebben de bewoners geen overlast van het stof en de
vrachtwagens. De Milieudienst Rijnmond stelt, dat het bedrijf over het algemeen
goed voldoet aan de voorschriften van de Wet Milieubeheer. “Langdurig liggende
en stuifgevoelige stoffen moeten echter wel worden afgedekt”, aldus een
woordvoerder van de dienst.

Reageer op dit artikel